[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
vullen airco oud systeem(1984) : Algemene vragen over jouw auto

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 23 nov 2024, 02:03

vullen airco oud systeem(1984)

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een andere forum past.

Moderator: Neerven

vullen airco oud systeem(1984)

Berichtdoor DonLuciano » 22 aug 2013, 19:04

Wie heeft er een adresje die nog het oude airco systeem kan vullen of het systeem kan ombouwen tegen redelijke prijs
DonLuciano
 


Re: vullen airco oud systeem(1984)

Berichtdoor JohnPrins12 » 22 aug 2013, 19:51

hoi,

er zit een forum lid in assen die airco's vult.
anders is er bij ons wel iemand die dat kan, maar dat is iets verder weg.

Gr. John Prins
Gr. John Prins
Avatar gebruiker
JohnPrins12
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 03 jun 2008, 08:41
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: vullen airco oud systeem(1984)

Berichtdoor Douwe » 22 aug 2013, 20:19

zoek eens op airco r12 ombouwen op google

dan vind je dit

http://volvolvo.nl/threads/11542-R12-ni ... naar-R134a

ik heb kort geleden hier nog linkjes geplaatst voor jonh prins
waar een leuk stuk tekst om trend de airco aanpassing of het vervangende koel middel van r12
even zoek functie gebruiken op het forum dan vind je het vast wel
zoeken op airco en douwe
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: vullen airco oud systeem(1984)

Berichtdoor Gerko » 22 aug 2013, 20:25

volgens een erg goede airco specialist bij ons in de buurt kun je gewoon verloop nippels van 16 euro erop draaien
en dan vullen met 80% van de vulhoeveelheid, maar dan gewoon met r134a
wel 80cc olie toevoegen bij het vullen

heb het bij mij nog niet geprobeerd omdat mijn airco ergens lek is maar weet nog niet waar de druk wegloopt

groet, gerko
Ik ben niks nieuwsgierig, maar ik wil gewoon alles weten!
Avatar gebruiker
Gerko
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 21 aug 2012, 12:45
Woonplaats: Veluwe
Roepnaam:
Type wagen: 300SDL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: vullen airco oud systeem(1984)

Berichtdoor DonLuciano » 22 aug 2013, 20:27

Hoi Gerko kun jij me in een pb tje laten weten wie die specialist is en waar ik die nippels kan krijgen
DonLuciano
 


Re: vullen airco oud systeem(1984)

Berichtdoor Gerko » 22 aug 2013, 20:31

je hebt pb groet gerko
Ik ben niks nieuwsgierig, maar ik wil gewoon alles weten!
Avatar gebruiker
Gerko
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 21 aug 2012, 12:45
Woonplaats: Veluwe
Roepnaam:
Type wagen: 300SDL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: vullen airco oud systeem(1984)

Berichtdoor DonLuciano » 22 aug 2013, 20:32

Top
DonLuciano
 


Re: vullen airco oud systeem(1984)

Berichtdoor Douwe » 22 aug 2013, 20:35

gerko dan zou ik deze topic eens door lezen voor je dat laat doen

post136456.html?hilit=airco#p136456

dan zal je er achter komen dat je hem niet met r134a moet laten vullen omdat je dan moet retrofitten andere afdichtingen maar met r437a hoeft dit niet als ik het goed heb begrepen :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: vullen airco oud systeem(1984)

Berichtdoor Douwe » 22 aug 2013, 20:39

de meeste airco's lekken tussen de leiding montage plaat en de pomp
hier zitten afhankelijk van de pomp een stuk of 6 O ringen
ook kan het zijn dat de slangen los zijn gaan zitten in de pers koppelingen
dan kan je de slang ten opzichte van de koppelingen verdraaien
als dit het geval is zullen er nieuwe slangen op geperst dienen te worden
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: vullen airco oud systeem(1984)

Berichtdoor DonLuciano » 22 aug 2013, 20:51

Kun jij die slangen er op persen douwe?
DonLuciano
 


Re: vullen airco oud systeem(1984)

Berichtdoor Douwe » 22 aug 2013, 21:05

nee helaas daar zal je voor naar een bedrijf moeten die hier in is gespecialiseerd
zo als een hydroliek of gespecialiseerd airco bedrijf die hebben meestal zon slangen pers machine en de hulzen ;)

ik denk dat meuleman ijselmuiden het mogelijk wel voor je zou kunnen doen
en anders een landbouwtechniek bedrijf
zo als
http://www.vanderweerdkampen.nl/
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: vullen airco oud systeem(1984)

Berichtdoor DonLuciano » 22 aug 2013, 21:23

Ok top. Nog ff wat anders heb jij toevallig die uitlaat van je 380 nog? En past die ook onder een 280?
DonLuciano
 


Re: vullen airco oud systeem(1984)

Berichtdoor Douwe » 22 aug 2013, 21:28

Ja ik heb hem nog en ik weet niet of hij onder een 280 past dan zou ik de uitlaat van de 280 moeten zien :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: vullen airco oud systeem(1984)

Berichtdoor Arjan » 22 aug 2013, 21:44

http://www.LPG.nu/

Heeft de mijne ook gedaan. Uurtje werk voor ombouw (nieuwe nippels) en vullen.
Sindsdien steenkoude airco.
Wie remt heeft energie verprutst...
Avatar gebruiker
Arjan
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1191
Geregistreerd: 16 sep 2008, 20:02
Roepnaam:
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: vullen airco oud systeem(1984)

Berichtdoor DonLuciano » 22 aug 2013, 23:00

Ok tnx
DonLuciano
 


Re: vullen airco oud systeem(1984)

Berichtdoor Flashnr1 » 23 aug 2013, 07:40

Je kan ook langs aircobolt die vult gewoon het oude systeem en werkt prima .
Avatar gebruiker
Flashnr1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 13 nov 2012, 19:40
Woonplaats: Alkmaar
Roepnaam:
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: vullen airco oud systeem(1984)

Berichtdoor DonLuciano » 23 aug 2013, 09:45

Waar zit die dan
DonLuciano
 


Re: vullen airco oud systeem(1984)

Berichtdoor Flashnr1 » 23 aug 2013, 13:21

Avatar gebruiker
Flashnr1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 13 nov 2012, 19:40
Woonplaats: Alkmaar
Roepnaam:
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: vullen airco oud systeem(1984)

Berichtdoor Peter R. » 23 aug 2013, 15:23

Gewoon r416a of r437a vragen en de rest zo laten.
Peter R.
 


Re: vullen airco oud systeem(1984)

Berichtdoor Marion » 02 okt 2013, 15:59

Beschrijving van aircobolt koelmiddel R437a,
(Van vele W107 type,s werkt airco weer)


http://www.aircobolt.nl
voor het vullen van alle Auto-aircosystemen!
Info@AircoBolt.nl Tel: 06-10679008

BeschrijvingOmbouwen (retrofitten) naar R134a hoeft niet meer!! Aircosystemen (oldtimers) voor 1995 met een R12 (FREON) systeem, kunnen gevuld worden met een menggas R437a (isceon mo49 plus). Isceon mo49 plus is de beste vervanger voor R12 met dezelfde eigenschappen die er momenteel op de markt is. De prijs voor dit koelgas ligt op 10 euro per 100 gram inclusief alle werkzaamheden. (gemiddelde vulling ligt tussen de 800 en de 1300 gram).

Tevens als extra en zeer raadzaam, het toevoegen van een kleine hoeveelheid fluor voor het opsporen van kleine lekkages in de toekomst met UV-licht. Dit kost inclusief UV zaklampje : 10 Euro. Ook kan er vlak voor het vullen extra olie toegevoegd worden als er componenten uit het systeem vervangen zijn.
-----------
Airco vullen omvat de volgende werkzaamheden:
- Het aircosysteem leeghalen en controleren van de hoeveelheid restgas voor het bepalen
van de conditie van het systeem en indien nodig controle wat voor gas er bij de laatste vulling gebruikt is.
- Vacümeren en lektesten.
- Eventueel spoelen met stikstof en/of afpersen van het systeem om lekkages op te sporen.
- Het aircosysteem vullen met de juiste hoeveelheid nieuw koudemiddel.
- Controle op de werkdruken tijdens bedrijf, en de juiste werking van het systeem.
-----------
Ik werk 's avonds en in het weekeinde op afspraak, klaar terwijl u wacht! Voor een afspraak kunt u me bereiken onder nummer: 0610679008

airco.bolt@gmail.com (Geldrop)
Met vriendelijke groeten Richard Bolt

De volgende uitleg is voor mensen die ook willen weten waarom het technisch raadzaam is om te vullen met een vervangend gas:

Bij oldtimers/klassiekers is het vaak dat de airco meerdere maanden of soms jaren niet gebruikt wordt. Als een airconditioninginstallatie gedurende langere tijd niet gebruikt wordt zal het koudemiddel sneller als normaal uit de installatie verdwijnen. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat de afdichtingen niet gesmeerd worden tijdens stilstand en de poreusheid van de slangen voor het gas (de zogenaamde natuurlijke lekkage) zal hieraan ook meewerken, denk hierbij aan een ballon met helium deze loopt ook langzaam leeg. Dit veroorzaakt een slecht werkende airco en onnodige slijtage van de aircopomp. Juist dit is de reden dat alle aircosystemen regelmatig gevuld moeten worden voor onderhoud, welke auto met airconditioning u ook rijdt.

Jammer genoeg voor de mensen die een R12 systeem hebben in hun auto is dat er geen R12 (FREON) meer gebruikt wordt sinds 1994/1995, dit is toen uitgefaseerd. Dit komt door de grote belasting van R12 op het milieu, de zogenaamde GWP (global warming potential). 1 Kg R12 staat gelijk aan 8,5 ton aan CO2. Er wordt daardoor aangeraden om uw systeem te laten ombouwen (retrofitten) naar R134a het nieuwere gas, indien mogelijk??!

Oude systemen (R12) maken gebruik van minerale olie die meegenomen wordt door de R12/freon in het systeem en daardoor circuleert. Elke keer als het gas langs de pomp komt wordt deze dus met de olie in het gas gesmeerd. Het nadeel van retrofitten is dat de bestaande minerale olie in het systeem niet mengt met R134a, dus niet circuleert en blijft zitten waar het zich toevallig in het systeem bevindt. De compressorpomp wordt op dat moment niet of nauwelijks meer gesmeerd zodat heetlopen van de pomp op den duur een feit is. Tevens kunnen de rubberen slangen in het systeem het agressievere gas meestal niet waarderen en na een jaar of twee zullen deze langzaam van binnenuit gaan oplossen met alle gevolgen van dien. Een goede retrofit is mogelijk maar dan alleen als alle slangen in het systeem en alle o-ringen in de verbindingsleidingen vervangen worden (vergeet vooral de asafdichting van de compressorpomp niet, of de pomp moet vervangen worden voor een R134a exemplaar) en dat alle overgebleven componenten gespoeld worden zodat de minerale olieresten verwijdert worden. Daarna moet de juiste hoeveelheid pag olie gevuld worden en kan het systeem pas met R134a gevuld worden. Dit is omslachtig en meestal een dure aangelegenheid.

Ik vul al jaren met een "drop in" of menggas dit is een speciaal koudemiddel wat er voor gemaakt is om het oude R12 systeem weer te vullen en gewoon te laten werken. Dit bestaat uit een aantal gemengde gassen die dezelfde eigenschappen hebben als het “oude” R12 . Dit geeft zeer goede resultaten en de airco zal zelfs in koelcapaciteit vooruit gaan. En het belangrijkste! De pomp blijft gesmeerd omdat de olie wordt meegenomen, en de slangen lossen er niet van op.

Het ontbreken van voldoende koudemiddel is dus de meest voorkomende storing die bij oldtimers en jongtimers voorkomt en vooral in het voorjaar opgemerkt wordt of door het wisselen van eigenaar. Dit kunt u voorkomen door de airco regelmatig te laten controleren op het juiste koelmiddel en de hoeveelheid ervan. Advies: minimaal om het jaar.

Ombouwen (retrofitten) naar R134a hoeft dus niet meer!! Aircosystemen voor 1995 met een R12 systeem, kunnen dus op een makkelijke manier gevuld worden met het menggas R437a (isceon mo49 plus), voorheen R413a (Isceon mo49). Isceon mo49 plus is op het moment de beste vervanger voor R12 met dezelfde eigenschappen die er momenteel op de markt is. Tevens als extra, en zeer raadzaam omdat het toch oudere systemen zijn, het toevoegen van een kleine hoeveelheid fluor voor het opsporen van kleine lekkages in de toekomst met UV-licht. En ook kan er vlak voor het vullen extra olie toegevoegd worden als er componenten uit het systeem vervangen zijn.
Marion
 


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten