door Robby » 30 sep 2013, 18:15
Update gesprekken Dijsselbloem
Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem (PvdA) gaat maandag in gesprek met de financiële woordvoerders van een aantal oppositiepartijen. In die gesprekken zal worden onderhandeld over aanpassingen van de kabinetsplannen.
De NOS meldt: “SP niet naar gesprek Dijsselbloem” en schrijft in het artikel dat ook de PVV heeft laten weten niet bij het overleg te zijn. Voor het oldtimer vraagstuk kon dat wel eens slecht nieuws zijn. Juist de SP en de PVV hadden moties ingediend voor een regeling voor de hobby oldtimer bezitters. Tevens waren het ook weer de SP en PVV die nieuwe moties indienden om het “40 jaar compromis” te verbeteren.
Tot slot meldt nieuws.nl het volgende:
Premier Mark Rutte (VVD) zei vrijdag na twee dagen algemene beschouwingen er het volste vertrouwen in te hebben dat hij met de oppositie tot afspraken kan komen over de begroting van volgend jaar. Volgens Rutte verloopt alles ‘volgens plan’.
Beter dan het huidige 40-jaar compromis lijkt het dus niet meer te worden. Nu maar hopen dat de overgangsregeling niet sneuvelt.
Update dossier Vrijstelling Oldtimer
Stichting autobelangen (vrijstellingoldtimer.nl) heeft gedaan wat de alliantie in mijn ogen al veel eerder had moeten doen. Ze hebben een integraal dossier opgesteld rondom de voorgenomen afschaffing van de vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers. Hierin komt alles wat je kunt bedenken aan bod. Van of de maatregel wel nodig is, hoeveel oldtimers rijden tot de te verwachten tegenvallende belastinginkomsten en de sociaal economische kosten. Uit hun dossier blijkt dat het dus economisch beter is om de maatregel niet in de voeren en alles bij het oude te houden.
De kernargumenten uit hun stuk:
•Het is de derde aanpassing in vier jaar tijd die oldtimers treft
•De Maatregel is overbodig De rechtspositie van grote aantallen mensen wordt aangetast
•De lastenverzwaring is onevenredig
•De cijfermatige onderbouwing van de Maatregel is onjuist
•Het document dat aanleiding gaf is een quickscan
•De Maatregel is disproportioneel: oldtimers rijden verwaarloosbaar weinig
•De Maatregel is funest voor het ontstaan en behoud van cultureel rijdend erfgoed
Het is waarschijnlijk dat de kosten – door ons voorzichtig ingeschat op € 205 miljoen per jaar – voor de Nederlandse samenleving, als gevolg van deze Maatregel, hoger zijn dan de € 40 miljoen per jaar die de lastenverzwaring voor de overheid opbrengt.
Met name dat laatste lijkt me zeer relevant. Zelfs als de schattingen van Stichting Autobelangen te ruim zijn en mensen autokosten en hobbygeld gaan spenderen aan andere zaken zit er nog voldoende marge in dat het beter is om de maatregel niet in te voeren. Zelfs als je uitgaat van de 121 miljoen die de overheid denkt op te halen. Lees kun hele dossier:
Dossier Vrijstelling oldtimer
Kernvraag blijft in mijn ogen, hoe gaat dit door de politiek opgepakt worden? Of laten ze dit inmiddels links liggen omdat er meerderheid in de eerste kamer zijn en er in Nederland genoeg andere en grotere problemen op te lossen zijn.
Reactie Bovag
Frappant, als je het verhaal van de Bovag “BOVAG pal achter klassiekerakkoord” leest leek “maximaal haalbare” niet alleen omdat Weekers niet meer wilde toegeven, maar ook omdat de Bovag er niet meer uit wilde halen. Woordvoerder Tom Huyskens:
Uit cijfers van BOVAG blijkt dat er in Nederland momenteel circa 37.500 diesels van de bouwjaren 1977 tot en met 1986 rondrijden, waarvan bijna een derde van dat laatste bouwjaar. Het aantal diesels van bouwjaar 1987 bedraagt slechts een tiende van het aantal uit 1986.
Huyskens: ‘Het moge duidelijk zijn dat het overgrote deel van deze auto’s slechts voor één doel in gebruik is en dat is belastingvrij dagelijks gebruik. Daar was de vrijstelling nooit voor bedoeld. En al helemaal niet voor deze categorie meest vervuilende auto’s. Tot 2012 werden dat soort auto’s steeds meer geïmporteerd.’
‘Het is een heel redelijk compromis’, vervolgt Huyskens. ‘Vergeet niet dat Weekers aanvankelijk de mrb-vrijstelling volledig wilde schrappen. De echte klassiekerliefhebber, de eigenaar van het cultureel erfgoed, wordt ontzien. En het dagelijks gebruik van vervuilende oldtimers wordt ontmoedigd. De importcijfers van 2012 doen daar verder niets aan af. Het is niet meer dan logisch dat die af zijn genomen; allereerst na het aangenomen amendement van PVV-er Van Vliet per 1 januari 2012 en daarna door de discussie over wat er in het regeerakkoord stond.’
Misschien speelt dat zelfs nog wel breder dan alleen Bovag als je ook de reacties van destijds van de andere coalitiepartners leest. Misschien is het wel vooral KNAC die de regeling betreurt.
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!