Voor diegene die het gemist heeft. Weekers heeft gereageerd op de kamervragen. Hij neemt de stichting Autobelangen niet serieus en wimpelt ook de kamervragen af alsof gesteld zijn door , en dan voornamelijk van 50plus die gevraagd hebben om puntsgewijs in te gaan op de argumenten van autobelange/vrijstellingoldtimer.
Inmiddels vertoont de staatssecretaris alle kenmerken van een pathologisch leugenaar en dat is als burger (niet alleen de oldtimerbezitter, maar heel NL) om van te worden... Weekers is een voor mij een kl t =====================================================================================================
BRON:
http://www.oudevolvo.nlAntwoorden op kamervragen door Weekers De hierboven genoemde kamervragen en daarin door Weekers beloofde doorrekeningen door TNO zijn nog net voor het herfstreces online gezet.
Download de volledige Nota naar aanleiding van het Verslag Belastingplan 2014 (.pdf) en de doorrekening van TNO met Ontwikkeling import en export oldtimers in 2012 en 2013 (.pdf)
Samenvatting antwoordenDoel is ontzien hobbymatig gebruik:
Uitgangspunt voor de uitwerking van het thans voorliggende alternatief voor de in het regeerakkoord voorziene afschaffing van de MRB-vrijstelling voor oldtimers is geweest, dat het tegemoet komt aan het dringende verzoek van de Tweede Kamer in het AO van 17 april 2013 om met de oldtimerbranche tot overeenstemming te komen teneinde het hobbymatig gebruik van rijdend cultureel erfgoed te ontzien. Dat heeft uiteindelijk geleid tot de onderhavige breed gedragen regeling die naar mijn oordeel past binnen het verzoek en de kaders die de Tweede Kamer in verschillende moties heeft aangegeven, te weten het dagelijks gebruik van de oldtimer ontmoedigen, maar de vrijstelling van MRB in stand houden voor mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken, dus het zoeken naar een mogelijkheid die bezitters van oldtimers in enige vorm in staat stelt hun voertuig niet op te hoeven geven.
Jonge oldtimers (25-30 jaar) op LPG en diesel veelal veelrijders
Er is sprake van een sterke toename van het oldtimerwagenpark met relatief veel jonge oldtimers (tussen de 25 en 30 jaar oud) met in deze specifieke groep een relatieve oververtegenwoordiging van diesel en LPG-auto’s. Het
aandeel van diesel en LPG-voertuigen in het oldtimerwagenpark is aanzienlijk groter dan het aandeel diesel- en LPG-auto’s in de rest van het wagenpark. Daarmee is de samenstelling van het oldtimerwagenpark geen afspiegeling van het historisch rijdend erfgoed. Uitgangspunt bij de totstandkoming van de thans voorliggende overgangsregeling was dat het dagelijks gebruik van oldtimers zoveel mogelijk wordt voorkomen. Met oldtimers op diesel of LPG worden relatief veel kilometers gemaakt, wat erop duidt dat deze niet alleen voor recreatief verkeer maar ook vaak voor dagelijks verkeer worden gebruikt. Dit was een belangrijk argument om dieselauto’s en auto’s met een ingebouwde LPG-installatie niet onder de overgangsregeling te laten vallen.
LPG niet authentiek en G1 veel stikstofoxiden uitstoot
Ook zijn oudere diesel- en in mindere mate LPG-auto’s vervuilende auto’s. Het betreft namelijk LPG-auto’s die voorzien zijn van ingebouwde (niet-authentieke) G1-installaties. Daarnaast speelt de vraag of het vanuit het oogpunt van behoud van historisch erfgoed überhaupt te billeken is dat klassieke auto’s van een LPG-installatie worden voorzien en dus niet in oorspronkelijke staat worden gehouden. Wat de vraag van deze leden naar de voorkeur van LPG boven benzine betreft, kan worden opgemerkt dat het gebruik van oldtimers die op benzine of op LPG rijden vele malen vervuilender is dan het gebruik van moderne auto’s. Volgens de Factsheets “Brandstoffen voor het wegverkeer” van de Nederlandse Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek (TNO) en CE Delft is de uitstoot van stikstofoxiden van een oldtimer op benzine en LPG -oldtimers een factor 80 keer hoger dan van een moderne personenauto. LPG is typisch een brandstof voor veelrijders. Omdat beoogd wordt om alleen hobbymatig gebruik van oldtimers te ontzien, verdient benzine de voorkeur.
Met overgangsregeling in de winter niet op de weg parkeren
De vraag van de leden van de fractie van de SP of oldtimers op benzine in de winter op de openbare weg mogen worden geparkeerd, zonder MRB te moeten betalen, wordt ontkennend beantwoord. De leden van de fractie van het CDA, die tot mijn genoegen kunnen instemmen met de overgangsregeling voor benzineauto’s, verzoeken toe te staan dat deze auto’s op een vaste plek langs de weg worden geparkeerd. Dit verzoek kan ik echter niet honoreren. Indien de belastingplichtige heeft gekozen voor toepassing van de overgangsregeling op een oldtimer, kan deze oldtimer niet op de openbare weg worden geparkeerd in de maanden januari, februari en december. Indien dit wel de bedoeling is, is het verstandiger om te kiezen voor de reguliere MRB.
Effecten nu al duidelijk zichtbaar
De beoogde effecten van de voorgestelde regeling zijn als gevolg van de aangekondigde afschaffing van de MRB vrijstelling voor oldtimers in het regeerakkoord ook zichtbaar in zowel de import als de uitstroom (export en sloop) van oldtimers. De effecten zijn vooral zichtbaar voor voertuigen op diesel en LPG waar een sterke afname van de import en een sterke toename van de uitstroom wordt waargenomen. Een en ander blijkt uit de TNO-notitie die is toegezegd tijdens het vragenuur van 1 oktober 2013, naar aanleiding van vragen van de heer van Vliet van de fractie van de PVV, en die u als bijlage bij deze nota aantreft.
Beschuldiging kamer onjuist geïnformeerd
De leden van de fractie van de CDA vragen over welke cijfers het kabinet beschikte in april 2013. De leden van de fractie van het CDA verwijzen naar de suggestie van de Stichting Autobelangen als zou uw Kamer onjuist geïnformeerd zijn. Ik
wil hier nogmaals nadrukkelijk afstand van nemen. Het budgettaire beslag van afschaffing van de oldtimervrijstelling op 1 januari 2014 zoals vermeld in het regeerakkoord is gebaseerd op de meest actuele cijfers (inclusief import en export) van dat moment, te weten de cijfers tot en met 1 juli 2012. De Belastingdienst levert elk kwartaal aan het Ministerie van Financiën een bestand met gegevens van alle voertuigen met een oldtimervrijstelling. Op het moment dat een rekenmodel ontworpen werd naar aanleiding van de moties Bashir en Van Vliet, ingediend bij de behandeling van het Belastingplan 2013 in het najaar van 2012, was het bestand van juli 2012 het meest recent beschikbare. Alle berekeningen zijn op dat bestand gebaseerd. Deze cijfers zijn uiteindelijk ook de basis geweest voor die welke in april 2013 aan uw Kamer zijn gecommuniceerd. Dit waren cijfers van het totale oldtimerwagenpark, waarbij reeds rekening is gehouden met de te verwachten gedragseffecten als gevolg van de aangekondigde maatregelen. Immers, de aankondiging in het regeerakkoord dat de MRB-vrijstelling voor oldtimers zou vervallen heeft er vrijwel direct toe geleid dat het aantal importen van vaak relatief jonge oldtimers op diesel en LPG, sterk is afgenomen.
Weekers zegt dus omdat in de voorbereiding van Belastingplan 2013 gebruik gemaakt is van gegevens van juli 2012 dat er daarom ook nog gebruik gemaakt is van deze gegevens. Op zich uitermate vreemd. Bij het bespreken van Belastingplan 2013 zei hij namelijk:[i]Ik
kan er lang of kort over spreken. De wegenbelasting oldtimers maakt geen onderdeel uit van het belastingplan 2013. Ik acht het dus niet nodig om het nu te hebben over initiatieven uit de kamer. De regeling geldt in 2013 immers sowieso nog.
Vreemd dat als er dan elk kwartaal nieuwe cijfers zijn, dan waren er bij het stemmen over de moties in november 2012 al cijfers van het derde kwartaal van 2012. In de brief van 26 maart 2013 die Weekers aan de Kamer stuurde had hij dus al kunnen beschikken over de cijfers van het vierde kwartaal van 2012. Toen Weekers op 15 april zijn voorstel deed, had hij dus zelfs kunnen beschikken over de cijfers van het eerste kwartaal van 2013, maar gebruikte dus nog cijfers van juli 2012 met schattingen voor gedragseffecten…… En dan nog afstand nemen van het feit dat hij de kamer beter had kunnen informeren…Nut en noodzaak maatregel
De leden van de fractie van 50PLUS vragen of nut, noodzaak, effectiviteit, en rechtvaardigheid van deze maatregel nader onderbouwd kunnen worden. Ik veronderstel dat de eerder genoemde en bijgevoegde TNO-notitie het nut, de noodzaak en de effectiviteit aan van de maatregel aantonen voor de leden van de fractie van 50PLUS. De effectiviteit van de maatregel kan pas worden gemeten als deze daadwerkelijk in werking is getreden, maar gezien de anticipatie-effecten als gevolg van de aankondigen verwacht ik dat die in lijn liggen met de verwachtingen.
Weekers
versus Stichting Autobelangen
De leden van de fractie van 50Plus vragen om puntsgewijs in te gaan op de tegen de maatregel aangevoerde argumenten van de Stichting Autobelangen. Zoals hiervoor reeds is aangegeven gaat de Stichting autobelangen mijns inziens uit van de verkeerde veronderstellingen. Dat, maar vooral de inhoud van meergenoemde TNO-notitie, lijken mij
voldoende argumentatie om de argumenten van de stichting autobelangen gemotiveerd te weerleggen.
Grappig, blijkbaar lees ik niet goed genoeg, want ik kan niet echt vinden dat Weekers aangeeft wat Stichting Autobelangen uitgaat van verkeerde veronderstellingen, laat staan welke.Samenvatting berekeningen TNO
GRAFIEK STAAT IN DE VOLGENDE LINKhttp://www.oudevolvo.nl/blog/2013/09/27/weekers-informeert-kamer-onvolledig-import-aldus-autobelangen/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=weekers-informeert-kamer-onvolledig-import-aldus-autobelangen#antwoorden De notitie van TNO laat in mijn ogen wel zien dat de impact van de voorgenomen maatregel nu al erg sterk is.
Ze schrijven als toelichting:[i]Als de MRB vrijstelling niet was afgeschaft in het Regeerakkoord dan zouden er in 2013 naar schatting ruim 9000 meer oldtimers zijn geïmporteerd, waarvan 5000 diesels (zie Figuur 2 hierboven). Hierbij is er vanuit gegaan dat het gemiddelde niveau van de import over de periode januari tot september 2012 representatief is voor de situatie zonder Regeerakkoord. De afname na oktober 2012 is vooral het gevolg van een afname in de diesel en LPG import. De afname na het Regeerakkoord bedraagt ongeveer 80% (Figuur 3 hieronder). Voor benzine oldtimers is de afname beduidend milder, maar nog steeds significant met 50% minder import in 2013 dan in 2012. De afname na oktober 2012 is significant groter dan de oorspronkelijke afname die na 1 januari 2012 optrad na de introductie van de brandstoftoeslag. Er kan geconcludeerd worden dat de afname van de oldtimer import een direct gevolg is van de publicatie van het Regeerakkoord Rutte II.
Tegelijkertijd geven ze aan dat de export toeneemt:Er is een significante toename van de export zichtbaar over de 3 periodes van 14.000 voertuigen per jaar in de periode september 2011 – april 2012 naar ruim 24.000 voertuigen per jaar in de periode september 2012 – oktober 2013. Dit is een groei van 67%.
En in het bijzonder de LPG en diesel
Voor diesels is er een oorspronkelijke groei van 20% voor het Regeerakkoord. Vervolgens neemt na het Regeerakkoord de uitstroom sterk toe met 150%, wat correspondeert met 3000 voertuigen per jaar extra. Ook de uitstroom van LPG wordt sterk beïnvloed door het Regeerakkoord met een groei van de uitstroom van 15% voor en 70% na het Regeerakkoord. Alleen bij benzine voertuigen is het effect van het Regeerakkoord anders en neemt de groei af van 25% voor het Regeerakkoord naar 15% na het Regeerakkoord. Ook de samenstelling van deze uitstroom in termen van bouwjaar verandert na het Regeerakkoord. De samenstelling van de uitstroom in de twee periodes voor het Regeerakkoord zijn vergelijkbaar en er zijn geen grote veranderingen zichtbaar. Na het Regeerakkoord is er een duidelijke toename zichtbaar in de export van voertuigen uit 1975 – 1985. Met name diesels uit deze periode worden na het Regeerakkoord 2 tot 4 keer vaker geëxporteerd.
Tot slot concluderen ze:De effecten van de afschaffing van de MRB vrijstelling voor oldtimers uit het Regeerakkoord van 2012 zijn duidelijk zichtbaar in zowel de import als de uitstroom van oldtimers. De effecten zijn vooral zichtbaar voor diesel en LPG voertuigen waar een sterke afname van de import en een sterke toename van de uitstroom wordt waargenomen.
Ze lijken dit alles dus aan het Regeerakkoord in z’n algemeenheid toe te schrijven. Uit hun document is echter niet het verschil in impact van het Regeerakkoord op zich (eind oktober 2012) en de nieuwe regeling (april 2013) te halen. Ik denk dat de grootste impact voor diesel en LPG nog wel eens van na het 40-jaar compromis kan zijn.
Hoe dan ook, Weekers zal zeggen, zie je wel het is nodig en het helpt! Daarbij dekt hij zich in door aan te geven dat hij bij de berekening van de beoogde opbrengsten al rekening heeft gehouden met alle effecten zoals je die nu ziet in de berekening van TNO zelfs terwijl hij data van juli 2012 gebruikte.
Ik ben benieuwd naar de eventuele inzichten uit het WOB verzoek
Laatst bijgewerkt door Remkono1 op 22 okt 2013, 09:44, in totaal 2 keer bewerkt.