door Leeflang » 26 feb 2014, 19:13
Eerst maar eens meten of hij wel spanning krijgt.
Op dezelfde manier testen, maar nu de stekker niet op de injector, maar aan de voltmeter.
Tijdens het starten moet dan ca. 10 volt te zien zijn, maar alleen als de auto het koud genoeg vindt.
In het werkplaatshandboek houden ze hem voor de gek door in plaats van de temperatuursensor een weerstand van 10.000 ohm aan te sluiten (in de eerder geplaatste grafiek kun je zien dat dat overeenkomt met ongeveer -10 graden).
Niet iedereen heeft een voorraadje weerstanden thuisliggen, in dat geval zou je het kunnen proberen met de stekker van de temperatuursensor er af.
Dat komt dan overeen met een oneindige weerstand, oftewel met zo lage temperaturen dat ze niet meer in de grafiek staan.
Het kan echter zijn dat de auto dan "beslist" dat de sensor kapot is en de injector alsnog niet aanstuurt.
Ik weet niet of dat zo is, maar het zou best kunnen.
Je kunt ook de stekker van de injector afhalen en pootje 1 van de injector (die waar de bruine draad van de stekker aan zou komen) aan massa verbinden en - tijdens het starten - pootje 2 (die waar de roze/zwarte draad van de stekker aan zou komen) aan de pluspool van de accu.
Liefst even met twee man doen (de een starten en de ander tijdens het starten de injector aan de accu hangen), of heel snel handelen, ik weet niet of de injector het fijn vindt als er langere tijd 12 volt op staat.
Optimum aut nihil.