door MB-EDE » 25 maart 2015, 14:48
M'n 260SE slaat niet meer aan en ben aan het meten en testen geweest. Vorige week kreeg ik hem nog even aan de praat met remreiniger en veel gas geven, moet voet op het gaspedaal houden om de motor draaiende te houden. Vol gas rijden liep de motor goed (d.w.z. niet schudden/bokken/haperen etc) alleen had totaal geen vermogen.
Auto weggezet en van het weekend weer geprobeerd maar de motor wil (net) niet aanslaan.
Bougies worden nat en geven vonk, maar vermoed dat deze vonk patat in de motor is. Bougiekabels doorgemeten allemaal rond de 1 kohm, ook de bobinekabel naar de verdelerkap. Bougies, rotor, verdelerkap en kabels en de accu zijn allemaal nog vrij nieuw.
Ik vermoed nog steeds een te zwakke vonk. De bobine heb ik vervolgens doorgemeten, dankzij Leeflang van het forum, hij heeft 2 jaar geleden een opsomming uit de WIS geplaatst om alles door te meten. Link:
Na het meten blijven er voor mij vragen over, ben namelijk niet helemaal wijs in de Ohm/Kohm verschillen.
1. De weerstand tussen pinnen 1 en 15 van de bobine moet 0,3 à 0,6 ohm zijn. en als ik de multimeter op 20K zet, meet ik 0.03. Is dit dan 0,03 K oftewel 0,3 Ohm?
2. De groene kabel van de onstekingsmodule: weerstand tussen het midden contact en de mantel moet 500 à 700 ohm en ik meet 800 ohm (803 om precies te zijn), neem aan dat deze afwijking net kan, of dat dit in ieder geval genoeg is voor een goede vonk?
3. Groene kabel was trouwens aan de kant van de stroomverdeler niet los te krijgen, dus de sensor hiervan heb ik niet kunnen meten. Inbusbout losgedraaid maar met geen mogelijkheid los te krijgen, doe ik hier iets niet goed?