door Walter » 06 nov 2010, 23:18
Dit How To Topic gaat over het vervangen van de smeerleidingen van je nokkenassen.
Vooral de montage clips hiervan.
Dit was nodig omdat mijn auto veel olie gebruikte en hij stonk als een olie raffinaderij.
Middels dit forum ben ik er toen achter gekomen dat het hoge olie verbruik niet zonder meer betekent dat je klepseals moet gaan vervangen, of erger nog een koprevisie...
De clips gaan ruim in hun passing zitten, waardoor ze gaan lekken.
Deze lekolie komt in je klepdeksel terecht, via je ventilatie slang komt het dan zo in je cilinders terecht en wordt meeverbrandt.
De kosten voor de onderdelen zijn bij de dealer een kleine honderd euro, afhankelijk van je bruto-netto prijs.
Als eerste begin je met demontage van je luchtfilterdeksel. Klemmetjes rondom, soms een vleugelmoer in het midden. Wanneer het deksel eraf is zie je je gasklep zitten. Hierop zit je luchtfilterhuis met 2 boutjes nog op vast.
55.jpg
Aan de onderkant van je luchtfilterhuis zit nog een slang, deze haal je er zo af. De aanzuigslang kun je ook uit elkaar schuiven. Je hele huis met slangen en al kun je dan tegen je voorraam aanleggen.
Spuit met remmenreiniger de zijkanten van je klepdeksel en vooral waar de 4 boutjes zitten goed schoon.
75.jpg
Haal dan de carterontluchtingsslang weg.74.jpg
Bij de rechterkop lopen er een paar vacuüm slangetjes overheen, deze ook even aan de kant.73.jpg
Verder is het handig om je bougie kabels even van je bougies te halen. Wanneer je niet weet in welke (ontstekings) volgorde te monteren, plak er dan een stukje tape omheen van 1 t/m4. Kan het echt niet fout gaan.
De volgende moet je even oppassen, hier gaat wat benzine lekken, dus alleen met KOUDE motor.
Haal je twee benzine leidingen los van je spinnekop. Let op met losdraaien dat je steeksleutel niet losschiet. Je raakt dan makkelijk de andere leidingen, ze zijn zo stuk!72.jpg
Wanneer dit alles gebeurd is, haal je het kleppendeksel eraf, voorzichtig, er zit een tere rubberpakking onder.58.jpg
Nu zie je de nokkenas met daarbovenop de smeerleiding waar het om gaat.67.jpg
De donkere stukjes zijn van kunststof, en hier zit het probleem. Door de ouderdom zijn ze keihard geworden.
Met een platte schroevedraaier kun je ze voorzichtig uit hun behuizing wippen. Het gaat heel makkelijk. Let op dat er geen stukje plastic tussen je klepveren valt oid.61.jpg
Wanneer dit gedaan is leg je de oude bij de nieuwe onderdelen en zet het nieuwe zet zo in elkaar.
De foto's laten zien hoe. Let op dat de gaatjes in de leiding verschillende diameters hebben. Ergo, het past maar op 1 manier!66.jpg
Wanneer je de nieuwe leiding op zijn plaats drukt moet je opletten dat je dit vooral recht doet! Je moet echt stevig doorduwen voor hij "klik" zegt en goed op zijn plaats zit.
Maak nu met remmenreiniger (AC-TION) klepdeksel en pakking goed schoon. Ook de aanslagrand op je kop niet vergeten.68.jpg
Ik heb ervoor gekozen de pakking in te smeren met silliconekit. Ik had geen nieuwe pakking bij de hand, volgende keer komen er nieuwe op. Lekken is geen optie.70.jpg
Vergeet bij montage niet een beetje kit onder het ringetje van de boutjes te doen.71.jpg
Volgens mij hoort dit origineel met halve maan ringen, maar dat weet ik niet zeker.?
Hier nog de delen met de juiste nummers voor mijn type 1 motor.63.jpg
Hopelijk kan ik er iemand een plezier mee doen!
Groet Walter
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door
Walter op 07 nov 2010, 00:29, in totaal 5 keer bewerkt.
500SEL als nieuw project en als 2e auto omdat het een superbak is