door Vlim » 11 feb 2011, 21:04
Uit een artikel wat ik in 2004 eens over de reparatie van de unit heb geschreven:
Reparatie van de airco bedieningseenheid
Bij auto’s met optiecode 581 (automatische klimaatbeheersing) is de middenconsole uitgerust met een airco bedieningseenheid. Dit is een doos met elektronica, een drukknopbediening in het midden, een temperatuurregelaar aan de linkerkant en de knoppen voor de ventilator aan de rechterkant.
<Image frontview.jpg>
Indien u ooit de volgende problemen hebt meegemaakt, lees dan verder:
-Air conditioning werkt soms, maar niet altijd.
-Air conditioning werkt, maar de kachelventilator doet het nooit of alleen soms.
-Algemene problemen met de bediening van de airco, terwijl de compressor en de kachel in orde zijn.
Er bestaat dan een grote kans dat de bedieningseenheid kapot is. De eenheid bestaat grofweg uit een printplaat, twee grote connectoren en drie bedieningspanelen (de horizontale knoppenbalk, de linker temperatuurregelaar en de rechter ventilator regelaar).
<Image rightside.jpg>
Voorbereidend werk
Er dient wat voorbereidend werk te worden uitgevoerd, alvorens de bedieningseenheid binnen handbereik is:
• Verwijder de radio.
• Verwijder de asbak-unit.
• Verwijder het houten middenconsole paneel.
Als deze stappen zijn uitgevoerd, zal de bedieningseenheid zichtbaar zijn. Het is bevestigd aan het dashboard middels 2 boutjes. Draai de boutjes los en trek voorzichtig de eenheid naar voren. Je hebt nu genoeg ruimte om de lampjes te verwijderen (4 in totaal). Ze kunnen eenvoudig uit de eenheid worden getrokken (als sommige lampjes kapot zijn is dit het ideale moment om ze meteen te vervangen). Dit alles zorgt ervoor dat je de eenheid nog verder naar voren kunt halen, zodat je bij de 2 connectoren aan de linker- en rechterkant van de eenheid kunt. Voordat je de eenheid verwijdert, is het raadzaam om hem nogmaals te testen.
Schakel het contact in (de motor niet starten), druk op de ontdooi-knop (de eerste horizontale knop aan de rechterkant), druk de bovenste ventilator knop in. Als alles goed gaat, zal de ventilator laten merken dat hij werkt. Als hij niet inschakelt, druk dan voorzichtig tegen de connector aan de rechter kant, als de ventilator nu wel aangaat, maar weer uitgaat als je de connector loslaat of als de ventilator totaal niet aangaat, dan is de bedieningseenheid waarschijnlijk de schuldige.
Verwijder de connectoren (ze kunnen eraf getrokken worden) en verwijder de complete bedieningseenheid uit de console.
We zullen nu de eenheid ontmantelen om wat diagnosewerk en wat soldeerwerk te kunnen uitvoeren:
Leg de eenheid op z’n rug en verwijder het deksel. Dit zit vast met 3 pinnen aan de achterkant van de eenheid. Het resultaat zal hier op lijken:
<Image ‘ lid removed.jpg’>
Het volgende stuk is lastiger. We dienen de drukknop-eenheid aan de voorkant van de bedieningseenheid te verwijderen. De knoppen zelf zitten vastgeklikt op de eenheid en kunnen worden verwijderd door de gehele knoppenkast (voorzichtig) los te trekken. Normaal gesproken volgt een kruipsessie op de vloer om alle knoppen weer te verzamelen. De drukknop-eenheid zit met een kliksysteem vast, met een pin aan de bovenkant, een pin in de witte behuizing van de ventilatorbediening en met twee pinnen aan de onderkant.
Twee doorzichtige plastic delen zitten tussen de drukknop-eenheid en de bedieningseenheid geklemd en zullen samen met de drukknop-eenheid loskomen.
Onthoud de volgorde van de drukknoppen (of gebruik de foto in dit artikel) voor later.
Met de drukknoppen uit de weg kunnen we de bedieningseenheid verder ontmantelen. Wees zeer voorzichtig met de witte plastic onderdelen. Deze breken gemakkelijk af. Verwijder het witte element aan de voorkant waar de lampjes inzaten en trek voorzichtig het witte plastic temperatuurregelhuis eraf. Haal daarna het witte plastic ventilatorbedieningshuis eraf.
Alles wat we nu nog over hebben is een zwarte doos met een printplaat erin.
Je kunt nu de printplaat, samen met de twee plastic connector-afdekplaten aan de zijkant van de eenheid verwijderen. Met de eenheid ondersteboven (groene printplaat omhoog wijzend) kun je voorzichtig de achterkant van de print en de afdekplaten aan de zijkant omhoog schuiven, waarbij de printplaat ten opzichte van de behuizing kantelt. Wanneer de printplaat en de zijwanden ver genoeg zijn gekanteld kun je de printplaat uitnemen. De twee plastic afdekplaten komen los, dat is normaal.
<image parts.jpg>
We hebben nu de dader in beeld. Je zult zien dat de elektronica een U-vorm heeft, twee printplaatjes met daarop de connectoren zijn links en rechts aan de printplaat gesoldeerd en deze soldeerverbindingen zijn de oorzaak van het probleem.
<image cracks.jpg>
Als je de printplaat zorgvuldig inspecteert, zul je kleine scheurtjes in de soldeercontacten zien. Meestal verschijnen ze eerst aan de kant met de ventilatorbediening. We dienen deze verbindingen opnieuw te solderen. Warm een soldeerbout op (meestal is geen extra soldeertin nodig) en verwarm de soldeercontacten. Het soldeertin zal weer gaan vloeien en de scheuren zullen worden afgedicht. Het is aan te raden om alle soldeercontacten aan beide kanten opnieuw te solderen, inclusief de contacten die nog heel lijken.
Elke standaard soldeerbout is bruikbaar voor dit doel, kijk wel uit dat je niet per ongeluk 2 verschillende contacten aan elkaar soldeert!
Na het hersolderen van de contacten is het aan te raden om de unit te testen voordat je alles weer in elkaar zet. Plaats de ventilarorbediening (losjes, druk hem niet te vast, anders krijg je hem weer lastig los) en het temperatuurwieltje weer terug op de printplaat en hang de eenheid aan de connectoren van de auto. Test daarna de airco.
Als alles weer normaal functioneert kunnen we het hele spul weer in elkaar zetten. Als de eenheid nog steeds niet functioneert, controleer dan je soldeerwerk. Als de eenheid daarna nog niet werkt is het tijd voor een nieuwe.
Het weer in elkaar zetten van de eenheid is eigenlijk de omgekeerde volgorde van het ontmantelen, met een uitzondering. De knoppen-eenheid kan het beste worden herplaatst zonder de knoppen erin. Het is eenvoudiger om als laatste de knoppen weer te plaatsen. Je zult wat kracht moeten zetten om de knoppen vast te klikken, maar het kan niet fout gaan. Let er wel op dat bij de horizontale knoppenbalk de transparante kant van de knop aan de bovenkant zit (voor verlichtingsdoeleinden).
De hierboven beschreven operatie is uitgevoerd op de unit van een 500SEL uit 1984, onderdeelnummer 126 830 02 85.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.