Ja, dit is nu meer dan 30 jaar ervaring en goede kontakten binnen Mercedes.
80% van mijn werk bestaat uit motordiagnose waarbij mijn klanten veelal ook uit het buitenland komen (UK, Noorwegen, Duitsland, luxemburg, Italie, Spanje, etc).
Het zijn meestal de wat exclusivere auto's (Mercedes 380 tot 600, rolls royces, bentlies Range Rovers, etc, etc.)
In het werkplaatshandboek wordt geen tijdsinterval gegeven maar in de duitstalige W126 handleiding staat op 05-213 uitgebreid vermeld hoe je kleppen moet stellen met de noodzakelijke tools en stelplaatjes.
Omdat de meeste monteurs tegenwoordig dit niet weten en de tools niet hebben wordt dit nooit gedaan.
Vele weten ook niet dat andere merken met motoren uit deze tijd zo als OPEL ook regelmatig (ondanks de hydrolische klepstoters) de klepspeling afgesteld moeten worden.
Het doel van de hydrolische klepstoters was niet om het stellen overbodig te maken maar om er voor te zorgen dat de kleppen niet gaan tikken en de tijdsinterval te vergroten.
Dat dit regelmatig nodig is zien mijn klanten die voor de eerste keer komen omdat de motor niet goed loopt.
Deze klanten blijven vaak kijken hoe ik de fouten aan de motor opspoor en verhelp.
Als ik alle gangbare fouten heb verholpen en de motor loopt nog niet goed loopt dan ga ik kleppenstellen.
Hierna lopen de motoren dan vaak totaal anders (veel beter).
Hugo
www.iwemaenterprise.nl