door Leeflang » 14 jul 2012, 21:49
Het werkt net andersom, als er veel onderdruk in het spruitstuk is, staat de meter meer naar links.
Als er weinig onderdruk is, staat hij rechts in het rood.
Als de motor uit is, is er geen onderdruk en staat de meter dus ook helemaal rechts in het rood.
De mate van onderdruk is (mede) afhankelijk van het toerental.
Hoe sneller de motor ronddraait, hoe vaker en dus hoe meer er aan het spruitstuk gezogen wordt, zodat de onderdruk toeneemt (verder richting 0 bar, het vacuüm).
Aan de andere kant van het spruitstuk zit de gasklep, hoe verder die open staat, des te meer lucht kan er het spruitstuk in stromen, zodat de onderdruk afneemt (verder richting 1 bar, althans de normale luchtdruk).
De stand van de gasklep bepaalt ook - indirect, via de luchtmassameter - hoeveel brandstof ingespoten wordt.
Als de gasklep ver open staat stroom meer lucht het spruitstuk in, waardoor de stuwschijf in de luchtmassameter verder omlaag getrokken wordt, waardoor de benzine verdeler meer benzine inspuit.
Bij eenzelfde stand van de gasklep, maar bij een lager toerental (door een hogere versnelling) kan er evenveel lucht het spruitstuk instromen, maar wordt er minder uit gezogen, waardoor de stuwschijf minder ver omlaag gezogen wordt en er daardoor minder benzine ingespoten wordt.
Meer onderdruk zal alleen tot meer brandstofverbruik leiden als de gasklep verder open gezet wordt en daardoor neemt de onderdruk juist weer af, de motor gaat echter meer toeren maken, dus er wordt weer harder aan het spruitstuk gezogen wat de onderdruk weer zal doen toenemen.
Er is dus een verband tussen het toerental, de stand van de gasklep en daardoor de onderdruk in het spruitstuk en brandstof verbruik, maar dat is complex en niet eenduidig.
Alleen naar de mate van onderdruk kijken voor het verbruik is net zo onzinnig als alleen naar het toerental kijken of alleen naar de stand van de gasklep.
De economy meter geeft wel een trend weer, maar een exact verbruik is er niet aan af te lezen en een vergelijking van de stand van de wijzer in verschillende versnellingen is ook niet zinvol.
Voor echte verbruikscijfers is een doorvoermeter in de brandstofleiding nodig.
Of je kunt kijken naar de stand van de stuwschijf, die bepaalt immers hoeveel brandstof ingespoten wordt.
Bij de KE-Jetronic zit er dan ook een potentiometer op de luchtmassameter, die de KE-Jetronic elektronica vertelt in welke stand de stuwschijf staat.
Optimum aut nihil.