W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 jun 2022, 22:56

startmotor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Re: startmotor

Berichtdoor Joyrider » 26 apr 2012, 07:27

Robby schreef:Ik ben in ieder geval blij met de tip om hem zelf in orde te maken, spaart mij wat geld.

Als hij kapot is, kan ik nog altijd een andere aanschaffen.

Rob


Denk je echt dat met een beetje schoonmaken en een klodder vet die startmotor is '' gerepareerd '' ?
Dat is gewoon knoeiwerk.
Als er al verbetering optreedt dan sta je binnen de kortste keren weer stil omdat de echte oorzaak van de storing niet is aangepakt.

Peter 500SEC heeft dat begrepen. Hij rijdt weer zonder risco stil te komen staan met een weigerende startmotor.

Paul
Joyrider
 


Re: startmotor

Berichtdoor GuusT » 26 apr 2012, 11:27

RJoyrider

Wil je bedrijfszekerheid, zonder startmotor kom je met een automaat niet weg,

Tikkie of topic maar Mercedes automaten kunnen zonder problemen worden aangesleept.
Geen oplossing maar je kunt in ieder geval zelf naar huis of garage rijden
Automaat in vrij , opslepen naar 40 a 50 km en in één keer in drive , voila hij loopt.

GuusT
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 862
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam: Guus
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 380SEC 1985
W123 200T


Re: startmotor

Berichtdoor Robby » 26 apr 2012, 11:45

Joyrider schreef:
Robby schreef:Ik ben in ieder geval blij met de tip om hem zelf in orde te maken, spaart mij wat geld.

Als hij kapot is, kan ik nog altijd een andere aanschaffen.

Rob


Denk je echt dat met een beetje schoonmaken en een klodder vet die startmotor is '' gerepareerd '' ?
Dat is gewoon knoeiwerk.
Als er al verbetering optreedt dan sta je binnen de kortste keren weer stil omdat de echte oorzaak van de storing niet is aangepakt.

Peter 500SEC heeft dat begrepen. Hij rijdt weer zonder risco stil te komen staan met een weigerende startmotor.

Paul


Ten eerste, jij weet niet welke storing er optreedt, dit kun je pas opmaken als hij eruit ligt.
Ten tweede, hou ik er niet van om voor knoeier uitgemaakt te worden.

Ik ben dit lijntje begonnen voor goedbedoelde adviezen die ik tot nu toe ook heb gekregen. Uit die adviezen haal ik de informatie die ik kan gebruiken.
Het geciteerde kan ook zodanig geformuleerd worden zodat je de mensen niet aanvalt of beledigt.

Als hier een discussie uit mocht onstaan, ga ik hier verder niet op in!!
Adviezen en tips sta ik altijd open voor.

M.vr.Gr..
Rob
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Avatar gebruiker
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1134
Geregistreerd: 20 maart 2012, 19:17
Woonplaats: Omg. Maastricht
Roepnaam: Rob
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W211 320CDI,Hyundai i10, Renault Kangoo, W126 420SE, w212 350cdi, W126 420SEL


Re: startmotor

Berichtdoor Joyrider » 26 apr 2012, 12:53

Rob,

Het is niet persoonlijk bedoeld maar een reactie op de opmerkingen van Douwe.
De reparatie methode die hij voorstaat is knoeiwerk, daar neem ik geen woord van terug.

Je hebt het volste recht zelf een poging te ondernemen je startmotor weer aan de gang te krijgen.
Laat ik nu zo eigenwijs om te zeggen dat ik met redelijk grote zekerheid de oorzaak van de weigerende startmotor ken.
99% kans dat de starter weigert door gebrekkig contact van de koolborstels met de collector.
De collector is het deel van de rotor waar de koolborstels op drukken.

De koolborstels zijn met dikke draden verbonden met de aansluitingen van het huis.
Verbuig die draden een beetje zodat de koolborstels wat makkelijker contact maken met de collector.
Je kunt ook proberen de veren die de koolboorstels aandrukken iets te verbuigen richting collector.
Dikke kans dat je starter het dan weer een tijdje uithoudt.
Uiteindelijk zullen er toch nieuwe koolborstels in moeten, je kunt het moment waarop dat moet wel wat opschuiven.


Paul
Joyrider
 


Re: startmotor

Berichtdoor Robby » 26 apr 2012, 17:16

De startmotor draait, zoals ik bovenaan dit draadje aangaf, als een tierelier alleen bij de derde of vierde keer aan de sleutel draaien slaat het relais in.
T' lijkt me inderdaad waarschijnlijk een vervuiling waardoor het relais blijft hangen!
Koolborstels vervangen, zie ik morgen wel, heb ik nog wel ergens.

Rob
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Avatar gebruiker
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1134
Geregistreerd: 20 maart 2012, 19:17
Woonplaats: Omg. Maastricht
Roepnaam: Rob
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W211 320CDI,Hyundai i10, Renault Kangoo, W126 420SE, w212 350cdi, W126 420SEL


Re: startmotor

Berichtdoor Joyrider » 26 apr 2012, 18:29

De werkelijke klacht is een beetje ondergesneeuwd helaas.

Jouw startmotor heeft een versleten bendix.
Het relais is perfekt in orde anders draaide de startmotor helemaal niet.
Bij pre engaged starters, sorry ik ken geen beter woord voor dit type startmotoren, maakt de startmotor eerst verbinding met het vliegwiel voor de startmotor gaat draaien.
Die verbinding wordt geregeld door het relais dat ook de verbinding met de accu maakt.

Slaat de bendix uit de starterkrans dan is meestal de ingebouwde veer defect.
Een losse bendix is wel te vinden, montage iets lastiger.

Paul
Joyrider
 


Re: startmotor

Berichtdoor Robby » 27 apr 2012, 15:29

Nou, hier is tie dan, met welke en hoeveel moeren zit deze vast?
Vind ik moeilijk om aan te komen, hoe kan ik deze t beste losmaken?

M.vr.Gr..

Rob
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Avatar gebruiker
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1134
Geregistreerd: 20 maart 2012, 19:17
Woonplaats: Omg. Maastricht
Roepnaam: Rob
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W211 320CDI,Hyundai i10, Renault Kangoo, W126 420SE, w212 350cdi, W126 420SEL


Re: startmotor

Berichtdoor Joyrider » 27 apr 2012, 15:54

Rob,

Is het niet verstandiger om deze klus over te laten aan een vakman.
Ik hoop dat je me dit niet kwalijk neemt, deze raad geef ik je omdat ik voorzie dat er ellende komt van je moedige poging zelf aan de auto te sleutelen.

Ga je toch zelf aan de gang let dan op het volgende:

Maak eerst de massa kabel van de accu los, verwijder dan de plus kabel van de accu.
Verwijder dan de dikke kabel die naar het startrelais op de startmotor gaat.
Verwijder dan de dunne stuurkabel van het relais.
Maak dan de moeren los waarmee de startmotor vast zit.

Veel specialisten voor auto elektriciteit beschikken over een werkplaats met een hefbrug.
Uit en inbouwen is voor hen een fluitje van een cent.
Het kost natuurlijk wat geld maar dan ben je zeker van goed werk.


Paul
Joyrider
 


Re: startmotor

Berichtdoor Douwe » 27 apr 2012, 19:25

toch verdomt makkelijk zon forum
kom je met een techniche vraag word je elke keer maar weer door verwezen naar de specialist ;)
alsof we dit zelf niet hadden kunnen bedenken dat mensen die er hun daaglijkse brood mee verdienen dit veel beter kunnen als iemand die normaal een kantoor baan bekleed en dit voor zijn hobby wil doen en hier dus om advies vraagt :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: startmotor

Berichtdoor Robby » 27 apr 2012, 19:42

Het is trouwens leuk om te doen. Ik kan natuurlijk niet alles maar als ik weet hoe dan lukt t me wel.
Ik doe al jaren het onderhoud aan men auto's zelf, kleine beurt, grote beurt, remklauwen vervangen en ontluchten (alleen), silentblocks, hulpveren, v-snaar/multiriem, automaten-olie filter modulator, klokken repareren etc.
Als ik iets uitelkaar kan halen kan ik t ook wel weer in elkaar krijgen (zonder dat ik onderdelen overhoud).

Met welke en hoeveel moeren zit deze vast?
Waar zitten deze en hoe kan ik deze t beste losmaken?

M.vr.Gr..

Rob
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Avatar gebruiker
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1134
Geregistreerd: 20 maart 2012, 19:17
Woonplaats: Omg. Maastricht
Roepnaam: Rob
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W211 320CDI,Hyundai i10, Renault Kangoo, W126 420SE, w212 350cdi, W126 420SEL


Re: startmotor

Berichtdoor Douwe » 27 apr 2012, 19:55

IMG_0194.JPG

als eerste even de massa kabel van je accu los nemen
daarmee is de stroom kring onderbroken en kan je de beide kabels in het blauwe circeltje zonder problemen los maken van de startmotor
daarna zou ik eerst de onderste moer los maken en als laatste de bovenste
als ik mij niet vergis met dop 17 en een verlengstuk kan je achter het relais lang bij de moeren komen
en kan je daarna de startmotor van de motor los halen
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: startmotor

Berichtdoor Joyrider » 27 apr 2012, 21:00

Douwe schreef:toch verdomt makkelijk zon forum
kom je met een techniche vraag word je elke keer maar weer door verwezen naar de specialist ;)
alsof we dit zelf niet hadden kunnen bedenken dat mensen die er hun daaglijkse brood mee verdienen dit veel beter kunnen als iemand die normaal een kantoor baan bekleed en dit voor zijn hobby wil doen en hier dus om advies vraagt :D



Klopt niet helemaal Douwe.

Vanwege de vraag hoe maak ik de startmotor los leek het me verstandig nog even te wijzen
op de mogelijkheid de klus toch door een vakman te laten doen.

Verder heb ik de TS er op gewezen eerst de accu kabels los te maken voor zijn gereedschap
roodgloeiend staat door kortsluiting.
Je mag best weten dat ik geen voorstander ben van het knutselen aan auto's door mensen
die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Dat is puur eigenbelang, ik kan een dergelijke knutselauto namelijk tegen komen in het verkeer.
Dat geldt natuurlijk niet alleen voor mij maar ook voor andere weggebruikers.

Ik ben al wat creatieve oplossingen tegengekomen aangebracht door mensen die geen idee hebben
wat daar de gevolgen van kunnen zijn.
Lekkende remleidingen gerepareerd met een slangetje dat over de remleiding was geschoven.
Het werd keurig op zijn plaats gehouden door twee slangenklemmentjes.
Nee dank u.
Joyrider
 


Re: startmotor

Berichtdoor Happysurfer » 27 apr 2012, 21:07

Peter 500SEC schreef:Ook ik had een tijdje geleden problemen met de startmotor.

Ik heb de mijne uitgebouwd en naar een bedrijf in Didam gebracht, ik kreeg aldaar een andere mee en het koste nog geen 100,00 €

Zeer zeker het kop gedeelte zag er als nieuw uit.

Of het relais ook vervangen was, kan ik niet beoordelen



Gooi het adres er dan even op Peter hebben we wat aan denk ik
Laatst bijgewerkt door Happysurfer op 27 apr 2012, 21:10, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Happysurfer
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 884
Geregistreerd: 19 aug 2010, 00:34
Woonplaats: Nieuwegein
Roepnaam: Frits
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W107 560SL
Berlingo


Re: startmotor

Berichtdoor Douwe » 27 apr 2012, 21:09

ik heb wel door joyride jij bent geen monteur voor in de rimboe :D :D :D :D :D daar passen ze creatieve oplossingen ook toe en rijden hier jaren mee
maar ik ben wel met je eens de ene knutselaar is de andere niet :D
dit vond ik achter de radio van mijn pas aangeschafte daihatsu sirion (inport wagen uit België)
ik was opzoek naar het probleem waarom er maar 1 box het deed
nou ik hebt het denk ik wel gevonden
30032012538.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: startmotor

Berichtdoor Happysurfer » 27 apr 2012, 21:13

Ha ha hij = leuk Douwe


En volgens mij hebben we APK keuringen om dit soort zaken opte lossen van knoeiers met 2 linker handen :whistle:
Avatar gebruiker
Happysurfer
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 884
Geregistreerd: 19 aug 2010, 00:34
Woonplaats: Nieuwegein
Roepnaam: Frits
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W107 560SL
Berlingo


Re: startmotor

Berichtdoor Joyrider » 27 apr 2012, 21:20

Die APK vind één keer per jaar plaats.
Dat geeft prutsers 364 dagen de tijd hun creativiteit op auto's los te laten.

Paul
Joyrider
 


Re: startmotor

Berichtdoor Peter 500SEC » 27 apr 2012, 21:22

Zullen wij het nu maar weer over de startmotor hebben :oops:
Peter 500SEC
 


Re: startmotor

Berichtdoor Peter 500SEC » 27 apr 2012, 21:35

Robby schreef:Waar zitten deze en hoe kan ik deze t beste losmaken?


Volgens mij zijn het drie bouten waarvan er eentje erg moeilijk bereikbaar is.
Peter 500SEC
 


Re: startmotor

Berichtdoor Joyrider » 27 apr 2012, 21:46

Douwe schreef:ik heb wel door joyride jij bent geen monteur voor in de rimboe :D :D :D :D :D daar passen ze creatieve oplossingen ook toe en rijden hier jaren mee


Grappig dat je daar over begint. Ik heb lange tijd op de Filipijnen een werkplaats gehad.
Een van de problemen was de Filipinos te leren dat niet alle olie overal in gekiept kan worden.
Er is verschil tussen sla olie en motor olie......
Gelukkig zijn er nooit rampen gebeurd.
Een kwestie van steeds vooruit bedenken wat er fout kan gaan.



Douwe schreef: ........maar ik ben wel met je eens de ene knutselaar is de andere niet :D
dit vond ik achter de radio van mijn pas aangeschafte daihatsu sirion (inport wagen uit België)
ik was opzoek naar het probleem waarom er maar 1 box het deed
nou ik hebt het denk ik wel gevonden
30032012538.jpg


Belgen zijn erg sterk in alles wat met draadjes en electriciteit te maken heeft.
In een Belgische zekeringen kast treft je vaak aluminiumfolie aan op de plaats waar
een zekering hoort te zitten.

Bij een Belgische verbouwing is het verstandig even te kijken wat er allemaal al uit
de woning is gesloopt.
Ooit in een Belgisch huis de sloopwerkzaamheden bekeken.
Alles was eruit tussenmuren, de trap, compleet kaal.
Doe je dan de deur wat hardhandig dicht heb je kans dat de heleboel instort.
Met de eigenaar heb ik heel kalm het huis verlaten. Eenmaal buiten heb ik hem
uitgelegd dat deze aanpak bepaalde risico's meebrengt.
De goede man geloofde me pas toen een paar weken later bij een andere verbouwing
de heleboel in elkaar stortte. Gelukkig geen slachtoffers, die mazzel hebben ze dan wel.


Paul
Joyrider
 


Re: startmotor

Berichtdoor Peter 500SEC » 27 apr 2012, 21:50

Beste Joyrider

Deze topic heet Startmotor en hierover zou ik graag alles willen lezen.

Over de off topic verhalen van jou, kun je misschien beter een ander topic starten :roll:
Peter 500SEC
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten