W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 jun 2022, 23:41

startmotor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

startmotor

Berichtdoor Robby » 16 apr 2012, 14:00

Beste Leden,
De startmotor van de 420SE 8cyl. slaat niet altijd in, nu heb ik nog een startmotor van een 300SE 6cyl. liggen. Kan ik deze omruilen? Is dit dezelfde startmotor?

M.vr.Gr..

Rob
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Avatar gebruiker
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1134
Geregistreerd: 20 maart 2012, 19:17
Woonplaats: Omg. Maastricht
Roepnaam: Rob
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W211 320CDI,Hyundai i10, Renault Kangoo, W126 420SE, w212 350cdi, W126 420SEL


Re: startmotor

Berichtdoor Neerven » 16 apr 2012, 14:05

Moet volgens mij kunnen.
Avatar gebruiker
Neerven
Moderator
Moderator
 
Berichten: 2327
Geregistreerd: 01 aug 2010, 11:14
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: André
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 1983 500SEL
2005 W164 320CDI
1986 500SEL (verkocht)
1989 500SEL (gesloopt)
2010 Suzuki Alto 1.0 :(


Re: startmotor

Berichtdoor ElGriffo » 16 apr 2012, 15:56

8 cil 004 151 78 01

6 cil 004 151 70 01

Andere nummers , geen verwijzing, dus verschillend
ElGriffo
 


Re: startmotor

Berichtdoor Robby » 16 apr 2012, 16:51

bedankt,
Jammer!
Groet
Rob
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Avatar gebruiker
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1134
Geregistreerd: 20 maart 2012, 19:17
Woonplaats: Omg. Maastricht
Roepnaam: Rob
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W211 320CDI,Hyundai i10, Renault Kangoo, W126 420SE, w212 350cdi, W126 420SEL


Re: startmotor

Berichtdoor Douwe » 16 apr 2012, 17:58

even startmotor demonteren en het relais los halen schoonmaken en smeren en weer terug plaasten
ook even de bendix as(dat is het tandwiel wat naar voren schiet)even schoonmaken en smeren
hele grote kans dat je daarna geen problemen meer hebt
tenzij hij echt versleten is ;)
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: startmotor

Berichtdoor ElGriffo » 16 apr 2012, 20:27

Als je hem eraf krijgt :P Dan kun je hem inderdaad (niet echt moeilijk) redelijk uit elkaar halen
wellicht helpt het

Ik heb van de 560 nog wel een gebruikte die tot nu toe het prima gedaan heeft

grt

Marco
ElGriffo
 


Re: startmotor

Berichtdoor Robby » 22 apr 2012, 20:50

Douwe schreef:even startmotor demonteren en het relais los halen schoonmaken en smeren en weer terug plaasten
ook even de bendix as(dat is het tandwiel wat naar voren schiet)even schoonmaken en smeren
hele grote kans dat je daarna geen problemen meer hebt
tenzij hij echt versleten is ;)


Sorry voor de late reactie,
De volgende klus.
Het relais zit dat op de startmotor? Zijn hier misschien afbeeldingen van?
M.vr.Gr..

Rob
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Avatar gebruiker
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1134
Geregistreerd: 20 maart 2012, 19:17
Woonplaats: Omg. Maastricht
Roepnaam: Rob
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W211 320CDI,Hyundai i10, Renault Kangoo, W126 420SE, w212 350cdi, W126 420SEL


Re: startmotor

Berichtdoor Leeflang » 22 apr 2012, 22:50

Yep, die klos bovenop:
startmotor.jpg
(plaatje van http://www.onderdelendirect.nl/Mercedes ... cx4677517s)

Een paar filmpjes over de werking van de startmotor.
In het Engels:

In het Duits:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6688
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: startmotor

Berichtdoor Robby » 23 apr 2012, 07:14

Thanks,

Eens kijken of dat helpt!

Rob
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Avatar gebruiker
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1134
Geregistreerd: 20 maart 2012, 19:17
Woonplaats: Omg. Maastricht
Roepnaam: Rob
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W211 320CDI,Hyundai i10, Renault Kangoo, W126 420SE, w212 350cdi, W126 420SEL


Re: startmotor

Berichtdoor Joyrider » 23 apr 2012, 14:17

Wil je bedrijfszekerheid, zonder startmotor kom je met een automaat niet weg, laat de startmotor
dan door een vakman netjes in orde maken.
Auto elektriciteit is een echt vak. Met een beetje rommelen aan een defecte startmotor doet ie het
misschien weer even.
Tenzij er belangrijke onderdelen defect zijn heb je voor 60-80 euro weer een frisse startmotor.
Een goede gebruikte is een mooi alternatief.


Paul
Joyrider
 


Re: startmotor

Berichtdoor Robby » 23 apr 2012, 20:01

Beste Paul,
Ben nieuwsgierig,
Waar haal ik een betrouwbare goede frisse startmotor voor 60 euro?

Rob
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Avatar gebruiker
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1134
Geregistreerd: 20 maart 2012, 19:17
Woonplaats: Omg. Maastricht
Roepnaam: Rob
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W211 320CDI,Hyundai i10, Renault Kangoo, W126 420SE, w212 350cdi, W126 420SEL


Re: startmotor

Berichtdoor Joyrider » 23 apr 2012, 22:24

Voor jouw geen goed adres, te ver weg, ik breng mijn starters en dynamo's naar Relonstar in Leerdam.

Dit soort kleine gespecialiseerde bedrijven vind je met wat zoeken gelukkig nog in heel Nederland.
Ik neem aan dat er in jouw omgeving ook wel een te vinden is.

Ik ga liever naar de vakman dan dat ik bij een grossier een mooie gele of blauwe doos krijg met een ruil unit
die in verweggistan is opgelapt.
De kleine vakman is vaak nog goedkoper dan die unit in doos.


Paul
Joyrider
 


Re: startmotor

Berichtdoor Peter 500SEC » 23 apr 2012, 23:33

Peter 500SEC
 


Re: startmotor

Berichtdoor Douwe » 24 apr 2012, 18:31

Joyrider schreef:Wil je bedrijfszekerheid, zonder startmotor kom je met een automaat niet weg, laat de startmotor
dan door een vakman netjes in orde maken.
Auto elektriciteit is een echt vak. Met een beetje rommelen aan een defecte startmotor doet ie het
misschien weer even.
Tenzij er belangrijke onderdelen defect zijn heb je voor 60-80 euro weer een frisse startmotor.
Een goede gebruikte is een mooi alternatief.
Paul


voor die 60 a 80 euro heeft die beste vak man dus even de bendix as schoon gepoets en ontdaan van versleten en uit gehard vet daarna weer wta nieuw vet op deze as
en dan even het relais los gehaald hier de plunjer van schoon gepoets en ook ontdaan van uitgehard vet
en weer wat nieuw vet erin en hij werkt weer soepel
al met al een uurtje werk a 40 euro
maar als je nu echt een versleten startmotor hebt wat zijn dan de prijsen
want alleen een setje koolborstels kost al gemiddelt 20 euro of een nieuw benzix tandwiel zon gemiddelt 30 euro of een nieuw glijlager zon 5 euro en relais van af zon 35 euro of opnieuw wikkelen zon 55 euro of een ander anker van af 80 euro

dus je ziet voor een revisie van zon 60a80 euro is er weinig meer gedaan als wat ik je aanraad zelf te doen
een beetje schoonmaken en wat vet erin kan je zelf vast wel
en een spuitbus zwarte verf aan de buitenkant over de startmotor en hij lijkt weer als nieuw
dit is dus wat je voor zon 60 a 80 euro aan werk kan verwachten :D

o ja mocht je de prijsen even willen controleren die ik heb genoemd
het zijn gemiddelde prijsen dus je kan goedkoper maar ook duurdere delen nodig zijn
http://www.mobiel2000.nl/index.php?opti ... &Itemid=47
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: startmotor

Berichtdoor Joyrider » 24 apr 2012, 20:56

Douwe schreef:
Joyrider schreef:Wil je bedrijfszekerheid, zonder startmotor kom je met een automaat niet weg, laat de startmotor
dan door een vakman netjes in orde maken.
Auto elektriciteit is een echt vak. Met een beetje rommelen aan een defecte startmotor doet ie het
misschien weer even.
Tenzij er belangrijke onderdelen defect zijn heb je voor 60-80 euro weer een frisse startmotor.
Een goede gebruikte is een mooi alternatief.
Paul


voor die 60 a 80 euro heeft die beste vak man dus even de bendix as schoon gepoets en ontdaan van versleten en uit gehard vet daarna weer wta nieuw vet op deze as
en dan even het relais los gehaald hier de plunjer van schoon gepoets en ook ontdaan van uitgehard vet
en weer wat nieuw vet erin en hij werkt weer soepel
al met al een uurtje werk a 40 euro
http://www.mobiel2000.nl/index.php?opti ... &Itemid=47



Ik weet niet waar je de kennis over het werk van anderen vandaan haalt. In ieder geval niet uit eigen ervaring.
Misschien toch wat terughoudender zijn met dit soort commentaar.
Voor 60-80 euro wordt de startmotor compleet gedemonteerd en gereinigd.
De collector wordt netjes afgedraaid, de lamellen ingezaagd.
Het spul wordt weer gemonteerd met nieuwe lagerbussen en nieuwe koolborstels.
Met ruildelen van dit bedrijf heb ik inmiddels meer dan 300.000 km afgelegd zonder enig probleem.

Soms zit het tegen en mankeert er teveel aan de startmotor om er nog iets van te kunnen maken.
Dat was het geval met de starter van mijn 300TE-24.
Ik kreeg een nieuwe startmotor mee met achterlating van mijn startmotor waarvan de stator verbrand was en
de rotor een loszittende collector had.
Ik betaalde 115 euro, wat natuurlijk veel te veel is. 8-)

Paul
Joyrider
 


Re: startmotor

Berichtdoor Douwe » 25 apr 2012, 19:38

dan vraag je je zelf wel af wanneer dit bedrijf geld gaat verdienen
want je kan zelf kijken waar ik mijn info weg heb gehaald en wat de prijsen zijn
tevens heb ik toch wel enkel tientallen jaren ervaring als monteur/chef werkplaats van een wagen park van meer dan 40 gemotoriseerde voertuigen om het zo maar even te omschrijfen
dus een startmotor is mij niet onbekent
heb in de loop der jaren zelfstandig meer malen startmotors samen gevoegd omdat voor oltimer vrachtwagens en dergelijke niet alles meer voorradig is
en revisies soms tijden op liepen tot over de honderden euros
maar ik vermoed dan dat het revisie bedrijf ferwerda wat al van ouds her startmotoren en dynamos brandstof pompen en dergelijke repareerd niet zo goed weet waar ze mee bezig waren ;)
want de rekeningen voor de startmotoren die ik in al die jaren heb laten reviseren waren toch vaker boven de 100 euro dan er onder :D :D :D :D :D :D
maar ja wat weet ik ervan ik heb gelukkig niet zoveel ervaring :D :D :D :D :D :D :D :D :D
o ja ben de laatste jaren amtenaar en geen monteur meer meschien is het sinds die tijd anders geworden :D :D :D :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: startmotor

Berichtdoor Robby » 25 apr 2012, 19:44

Ik ben in ieder geval blij met de tip om hem zelf in orde te maken, spaart mij wat geld.

Als hij kapot is, kan ik nog altijd een andere aanschaffen.

Rob
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Avatar gebruiker
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1134
Geregistreerd: 20 maart 2012, 19:17
Woonplaats: Omg. Maastricht
Roepnaam: Rob
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W211 320CDI,Hyundai i10, Renault Kangoo, W126 420SE, w212 350cdi, W126 420SEL


Re: startmotor

Berichtdoor Douwe » 25 apr 2012, 19:55

kijk dat bedoel ik
eerst zelf kijken hoe hij er aan toe is
vaak kan je dan al wel zien of een revisie wel of niet echt nodig is
ik heb 10 tallen op deze manier nog jaren in gebruik gehad
en dit ging over wagens die meer malen per dag gestart werden
en niet over zon lullig 380 V8 motortje maar over 350 pk diesel motoren in vracht wagens
dus wat ik daar mee uit gespaart heb aan onnodige revisie kosten ik wou wel dat ik dat nu op mijn bank rekening had :D :D :D :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: startmotor

Berichtdoor Peter 500SEC » 25 apr 2012, 21:50

Ook ik had een tijdje geleden problemen met de startmotor.

Ik heb de mijne uitgebouwd en naar een bedrijf in Didam gebracht, ik kreeg aldaar een andere mee en het koste nog geen 100,00 €

Zeer zeker het kop gedeelte zag er als nieuw uit.

Of het relais ook vervangen was, kan ik niet beoordelen
Peter 500SEC
 


Re: startmotor

Berichtdoor Joyrider » 25 apr 2012, 23:21

De delen die het meeste aan slijtage onderhevig zijn:
Lagerbussen, koolborstels en de collector.
Het relais en de bendix gaan veel langer mee en worden alleen vervangen wanneer ze defect zijn.

Maak je geen zorgen over de verdiensten van Relonstar, dat zit wel goed.
Ik loop ook al een tijdje mee en mag zeggen dat ik iets van auto's begrijp.
Goed repareren is het zoeken naar een goede balans tussen kosten en risico op nieuwe storingen.
De dealer aanpak is laf, dealers vervangen alles wat in de buurt van de storing zit.
Kost een pak geld maar is niet noodzakelijk beter.


Paul
Joyrider
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron