Hoi Allemaal,
Gisteravond was dus mijn 380SE aan de beurt om onder het mes te gaan.
Eerst de auto's even laten lopen bij binnenkomst om na de operatie het verschil te kunnen horen.
Mijn auto liep wat langzaam, maar op zich goed (op LPG) en er waren wat klepjes aan het tikken.
Nadat de klep deksels gelicht waren en er vooraf even gemeten werd kwam al snel aan het licht dat ik niet voor niks was gekomen.
Meerdere stoters stonden behoorlijk hoog en daalden vrij snel.
Nadat de motor wat was afgekoeld en er echt serieus gemeten werd, kwamen toch wat verrassingen aan het licht.
Een aantal hevels van de linker bank (5 t/m 8) bleken te hebben liggen klapperen, waardoor er aan de zijkanten wat beknellings verschijnselen zichtbaar waren.
Een van die hevels was zo ver beschadigd dat deze is vervangen.
Ook moest er een stoter worden vervangen omdat de hevel gewoon daar los op lag, teveel speling.
De grootste verrassing kwam echter later.
Mijn auto reed niet op benzine toen ik hem een paar maanden geleden gekocht had.
Bij dicht bouwen van de motor ontdekte Marco dat er iets vreemds was bij mijn stuwschijf.
Dus.. gasmengstuk weggehaald, en toen zagen we dat de rubber flap van de schijf helemaal omhoog stond.
Was ter plekke ook vet van olie, dus die rubber schijf kon daar niet zo goed tegen
Na de schijf gedemonteerd te hebben bleek deze niet gewoon 'krom' te zijn, nee hij had meerdere vouwen.
Dat is geen wonder dat hij niet op benzine wil lopen.
Ivar ontfermde zich over de schijf om deze weer in model proberen te krijgen, wat hem nog gelukt is ook !
Hulde Ivar !
Schijf weer gemonteerd, rubber flap omgedraaid gemonteerd, en... hij loopt op benzine
Nu was het een kwestie van afstellen, eerst op benzine en daarna op gas.
Op Gas was eerst nog een beetje een probleem, maar uiteindelijk kregen we hem redelijk goed lopend.
Waar we natuurlijk benieuwd naar waren was of de motor stiller was geworden.
In het begin waren er nog duidelijk wat tikken te horen, maar na een tijdje werd het steeds beter.
Proefritje gemaakt op LPG en dat ging niet verkeerd
Echter met na een anderhalf uur later huiswaarts gaan, koude motor, was het starten en wegrijden toch niet zo geweldig.
Ook bij thuiskomst met goed warme motor wilde hij niet goed meer stationair draaien.
Slaat steeds af
Dus toch de LPG afstelling maar beter na (laten) kijken.
Maar... ik ben zeer blij dat dit werd georganiseerd, hulde aan Marco en Ivar..
Anders had ik niet geweten hoe de zaak ervoor stond en had waarschijnlijk lang doorgereden met een kapotte stoter en verkeerd afgestelde stoters. En dat geldt voor menigeen natuurlijk.
Plus... dat hij nu ook weer op benzine loopt.
Weer een punt van mijn 'ToDo' lijstje af.
Tot de volgende keer (meeting 14 April ?).
Groetjes, Hans