W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 28 mei 2022, 00:44

eco meter

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Re: eco meter

Berichtdoor Leeflang » 17 jan 2016, 14:07

De vergrendeling van de rugleuningen van de voorstoelen werkt op het motorvacuüm en ook de recirculatieklep van de kachel, en als je automatische airco hebt nog meer kleppen.

7,92 volt is 60% van de accuspanning, dat komt volgens de definitie van Mercedes overeen met een duty-cycle van 40%.
In de tabel in koudstart-50sec-t11302.html#p111255 kun je zien dat dat duidt op "Geen contact met potentiometer van de luchtmassameter".
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: eco meter

Berichtdoor Douwe » 17 jan 2016, 15:42

Is eigenlijk vrij simpel
Is 1 slang van af motor die richting zekeringkast loopt en daar verdeeld word .
Als je deze los koppeld en afdoppen weet je zeker dat de intereurdelen niet meer het probleem kunnen zijn.
Er blijft 1 grijze slang van af motor rechtstreeks naar vacuüm meter lopen.
Als nu de meter nog niet goed staat en dus het zelfde uitslaat weet je dat het in de motor zit.
Dan kan het vacuüm lekkage zijn of een slecht afgestelde motor.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 17 jan 2016, 22:54

Die 7,92 Volt was bij koude motor.
Bij warme motor geeft dit 7,72 Volt. Dan geeft de batterij een spanning van 13,90 Volt (bij draaiende motor). (zou dus een duty cycle geven van 44% ?)

Ik had de potentiometer vroeger al eens bekeken, en die zie zag er optisch wel OK uit. Maar dan moet ik die misschien toch maar eens vervangen.
De lambdasonde is nagezien, en die moet in orde zijn.

De CO is afgeregeld door iemand met kennis van zaken, maar toch heb ik de indruk dat het mengsel te arm is.
Als ik volgas geef bij het starten, start de wagen vlotter.


Leeflang schreef:De vergrendeling van de rugleuningen van de voorstoelen werkt op het motorvacuüm en ook de recirculatieklep van de kachel, en als je automatische airco hebt nog meer kleppen.

7,92 volt is 60% van de accuspanning, dat komt volgens de definitie van Mercedes overeen met een duty-cycle van 40%.
In de tabel in koudstart-50sec-t11302.html#p111255 kun je zien dat dat duidt op "Geen contact met potentiometer van de luchtmassameter".
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor RD500SEC » 18 jan 2016, 00:08

Het co kan best goed afgesteld zijn, maar alsde luchtmassameter geen goede waarden geeft, kan dat de oorzaak zijn van het slechte starten en lopen.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1443
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: eco meter

Berichtdoor Leeflang » 18 jan 2016, 00:34

Eigenlijk niet, bij de 8 cilinder modellen wordt niet naar de potmeter gekeken als de motor stationair loopt.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 18 jan 2016, 14:18

Ik heb dit op deze manier "afgedopt" (zie foto). Heb aan uiteinde een boortje in het rubberen deel gedraaid.
De ecometer slaat nu wel helemaal naar rechts uit?! Dus heb ik dit op de verkeerde manier gedaan?

Ik merk in ieder geval geen enkel verschil met rijden, en stationair draaien van de motor...


Douwe schreef:Is eigenlijk vrij simpel
Is 1 slang van af motor die richting zekeringkast loopt en daar verdeeld word .
Als je deze los koppeld en afdoppen weet je zeker dat de intereurdelen niet meer het probleem kunnen zijn.
Er blijft 1 grijze slang van af motor rechtstreeks naar vacuüm meter lopen.
Als nu de meter nog niet goed staat en dus het zelfde uitslaat weet je dat het in de motor zit.
Dan kan het vacuüm lekkage zijn of een slecht afgestelde motor.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 13 mei 2016, 19:55

Beste forumleden,

Ik wil hier nog even op terugkomen. Ondertussen zijn er opnieuw enkele vacuümlekken gevonden aan mijn wagen.
Pin 2 en 3 van de ronde stekker pendelt nu tussen 9,30V en 9,90V.

Is dat nu OK? Ik had gehoord van Hans dat die waarde moet pendelen tussen 5,50V en 6,50V?

Leeflang schreef:De vergrendeling van de rugleuningen van de voorstoelen werkt op het motorvacuüm en ook de recirculatieklep van de kachel, en als je automatische airco hebt nog meer kleppen.

7,92 volt is 60% van de accuspanning, dat komt volgens de definitie van Mercedes overeen met een duty-cycle van 40%.
In de tabel in koudstart-50sec-t11302.html#p111255 kun je zien dat dat duidt op "Geen contact met potentiometer van de luchtmassameter".
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor Douwe » 13 mei 2016, 20:15

Als het goed is zit er 1 grijze slang bij die buiten de terugslag verdeel klepjes om gaat.
Deze zou je even aan de slang moeten koppelen met het boortje erin
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 17 nov 2021, 23:46

Ondertussen is het slechte starten opgelost.
Benzinepompen, benzinefilters en accumulator werden vervangen.
De wagen start nu op elk moment van de dag zoals het hoort. Zalig.

De ecometer blijft uitslaan bij D-stand stationair...
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor BenzHans2 » 18 nov 2021, 08:52

De eco meter hoort netjes links in de hoek te blijven. Betekend vacuümlek, maar kan overal zitten. Zelfs bij de gele potjes die als terugslagklep werken. Balgen achter het dashboard, koplampverstelling of lekker via inlaatspruitstuk.
Hoeft maar een kleintje te zijn om de meter te doen uitslaan.
Wel mooi dat het slechte starten opgelost is
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4244
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten