W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 22:58

eco meter

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

eco meter

Berichtdoor Sieggy » 07 maart 2015, 14:49

Beste,

Als de kachelventilator op 0 staat, hoor ik een "gesis" en slaat de eco meter een halve centimeter uit in de P-stand.
Zet ik de kachelventilator op een hogere stand is het gesis weg en keert de eco meter weer helemaal naar links.

Als ik de wagen in D-stand zet, slaat de eco meter altijd een centimeter uit.

1) heeft het vacuüm-lek in het interieur invloed op de motor? (bv. als ik de wagen later op LPG wil zetten)
2) mag de eco meter uitslaan in de D-stand?

Bedankt voor de reacties!
Sieggy
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor Leeflang » 07 maart 2015, 15:12

1) Ja, door het lek wordt lucht aangezogen die niet via de stuwschijf (of bij LPG niet via de venturi) gaat met als gevolg dat het mengsel te mager wordt.

2) Nee, in ieder geval niet als de motor warm is.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: eco meter

Berichtdoor RD500SEC » 07 maart 2015, 16:00

2) Nee, in ieder geval niet als de motor warm is.


Bij stationair draaiende motor ben ik het met je eens :dance:
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1443
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 07 maart 2015, 20:35

Ok bedankt,
Dan moet dat eerst opgelost worden voor ik aan LPG begin.
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor Douwe » 07 maart 2015, 21:06

vermoedelijk zijn er twee slangen om gewisseld achter op de ventilator knop
even het zij paneel uit de tunnel en je kan ze weer omwisselen :handgestures-thumbup:
voor je LPG gaat inbouwen eerst zorgen dat je motor in top conditie is
kleppen stellen en op vacuüm lekkages controleren dat scheelt al een hoop ellende
vaak hebben de motoren op benzine er geen nadelige gevolgen van
maar op LPG vergoot je de kans op een backfire als je vacuüm lekkage hebt
even aan de rookmachine en je kan zien waar je vacuüm lekkage hebt.

een tip als je een OMVL verdamper laat inbouwen
laat dan gelijk ook een circulatie pomp in de koelwater slang naar de verdamper plaatsen
dit verkleind de kans op backfires aanzienlijk
en het gebruik winterdag een stuk betrouwbaarder
meestal word de verdamper op de slangen van de kachel aangesloten met vernauwende t stukjes
dit bevordert de doorstroming niet
en gezien Mercedes al bedacht had dat er voor een betere doorstroming een pomp in het kachel circuit nodig is .
zal je begrijpen dat als je hier een aftakking in maakt er dus geen doorstroming zal zijn naar de verdamper maar alleen geleidings (contact) warmte zal zijn .
dit is voor het LPG verdampen onvoldoende
tevens zit de verdamper vlak achter een koplamp gemonteerd en bij snelweg ritten zal je dan begrijpen dat die verdamper het ook nog wat rij wint koeling krijgt te verduren
zo doende word zijn verdamping capaciteit nog kleiner en de kans op een backfire onder het rijden een stuk groter
helemaal als je dan even nog snel iemand zult inhalen en gas bij geeft
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 08 maart 2015, 02:06

Heb ik dat nu zo verkeerd voor, want ik dacht dat de kleppen bij mijn wagen automatisch gesteld werden?

Kan het verder helpen om de verdamper te isoleren met bv. glaswol?
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor Douwe » 08 maart 2015, 09:52

Ook die kleppen hebben een voor instelling nodig die tussen bepaalde waardes in hoort te zitten
isoleren heeft weinig extra waarde een goede water circulatie is een noodzaak om een verdamper zijn werk goed te laten doen
de kou uit het vloeibare gas moet afgevoerd worden
Voor het afvoeren van die kou is een goede circulatie van het water een noodzaak
anders heb je bij het minste of geringste bevriesings verschijnselen
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 08 maart 2015, 23:08

Douwe,

Geldt dit voor iedere verdamper (bv. Impco) of enkel OMVL?

De wagen draait inderdaad slecht op benzine, dus nog werk aan de winkel...

Douwe schreef:een tip als je een OMVL verdamper laat inbouwen
laat dan gelijk ook een circulatie pomp in de koelwater slang naar de verdamper plaatsen
dit verkleind de kans op backfires aanzienlijk...
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor ElGriffo » 08 maart 2015, 23:52

De basis op benzine moet goed zijn . Wat je met het kleppen stellen doet is ook de stoter
Controleren, had kort geleden een 560SEC en daar zaten 3 stoters vast . Na deze vervangen en
Wat kleppen afgesteld te hebben ging het al een heel stuk beter :handgestures-thumbup:
ElGriffo
 


Re: eco meter

Berichtdoor Douwe » 09 maart 2015, 08:22

Het verdampings proces is het zelfde
of het nu een OMVL of een imco is
bij allebei moet het koelwater het vloeibare gas laten verdampen en de kou uit het gas afvoeren door circulatie.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 11 maart 2015, 23:30

Heb daarjuist iets opgemerkt: als ik één van de twee deuren opendoe, dan gaat de eco meter opnieuw wat naar links.
Doe ik de deuren weer dicht, gaat de eco meter weer naar rechts.
Iemand een idee wat daar de oorzaak kan van zijn?
Hopelijk moet ik niet met mijn deuren open rijden! :lol:
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor Leeflang » 12 maart 2015, 00:09

Dat komt waarschijnlijk van de rugleuning vergrendeling.
Eigenlijk hoort hij daar niet merkbaar op te reageren, dus daar is mogelijk iets kapot, of verkeerd aangesloten.
Werkt de vergrendeling op zich goed?
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 12 maart 2015, 18:50

Even gecontroleerd: je kan ten allen tijde de zetels naar voor klappen. Zowel bij deuren open als bij deuren dicht...

Het vacuümcircuit zal vermoedelijk door een expert moeten nagezien worden...
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor Leeflang » 12 maart 2015, 19:47

Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 17 maart 2015, 20:25

Beste,

De spinnekop is vervangen door een occasie; de wagen rijdt veel beter, maar het vacuümlek is groter geworden.

Onderaan de spinnekop is er een rubberen ring die in "het blok" van de gasklep valt. Is dat belangrijk dat die rubber stevig aansluit?
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor Douwe » 17 maart 2015, 20:58

Tja als jezelf al hebt geconcludeerd dat na het vervangen het lek groter is geworden.
dan kan je dus zelf ook al het antwoord geven.
en het antwoord is ja
oplossing vaak zijn die rubber onderbakken hard geworden.
voor je hem monteerd even op de kachel laten door warmen maakt het rubber weer soepel
een beetje vaseline in de rubberen machet en het monteren gast een stuk makkelijker
controleer met je hand van binnen of hij over al goed aansluiten
en haal dan de sjorband om het manchet asn zolang het rubber nog soepel is krijg je dan een betere afdichting.
succes
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 19 maart 2015, 23:19

Heb een nieuwe rubber gekocht die iets dikker is dan hetgeen er nu opzit. Hopelijk krijg ik het deze keer mooi vacuüm.

Wat bedoel je juist met "controleer met je hand van binnen of hij overal goed aansluit"? Is dit voelen via de gasklep?

Bedankt!

Douwe schreef:Tja als jezelf al hebt geconcludeerd dat na het vervangen het lek groter is geworden.
dan kan je dus zelf ook al het antwoord geven.
en het antwoord is ja
oplossing vaak zijn die rubber onderbakken hard geworden.
voor je hem monteerd even op de kachel laten door warmen maakt het rubber weer soepel
een beetje vaseline in de rubberen machet en het monteren gast een stuk makkelijker
controleer met je hand van binnen of hij over al goed aansluiten
en haal dan de sjorband om het manchet asn zolang het rubber nog soepel is krijg je dan een betere afdichting.
succes
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor Wimada » 20 maart 2015, 07:50

Wat Douwe bedoeld ,je kunt als je de stuwschijf eruit neemt precies aan de rand voelen daar waar de onderbak
Over het gasklephuis zit of hij perfect aansluit !
Doe ook wat vloeibare pakking tussen LMM huis en rubber onderbak !
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E classic 1993


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 30 maart 2015, 21:30

Heb de spinnekop er opnieuw afgehaald. Heb de rubber vernieuwd onderaan de spinnekop en vet aangesmeerd. Ben er vrij zeker van dat dit nu mooi dicht is.

Heb ook de stuwschijf eruit genomen en goed gecheckt of de rubber onderbak goed aansluit. Die rubber onderbak is door de vorige eigenaar onlangs vernieuwd geweest en dat ziet er picobello uit.

k merk nu dat de wagen nog beter rijdt (heel goed eigenlijk). Enkel in de hoge toerentallen gaat de motor niet altijd 100% voluit.

Het vervelende probleem is het starten, wat nog steeds zeer slecht gaat.
Ik heb inderdaad nog enkele (kleine?) vacuümlekken, maar ik vraag mij af of dit nog de oorzaak kan zijn van het slechte starten.
Als test heb ik een vacuümleiding losgetrokken waardoor de ecometer helemaal naar rechts uitslaat. Dit verandert niets aan het starten...

Ook de motor draait stationair nog niet helemaal zoals het hoort. De CO-vijs heb ik al in beide richtingen gedraaid tot de motor bijna stilvalt. Heb de CO-vijs millimeter per millimeter verdraaid maar ik krijg geen 100% stabiele motor.

Heeft er iemand nog ideeën waarom de wagen zo slecht start?
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 13 apr 2015, 21:25

Het vacuümcircuit is ondertussen verbeterd.
Er was een lek aan de zetelblokkering en aan de rubber van de spinnekop.

Met dank aan alle behulpzame leden en moderatoren van het w126club-forum!

De foto is genomen met warme motor in de D-stand.

Het slechte starten blijft jammergenoeg. Ik heb nu de koudestart injector vervangen (er kwam geen benzine uit bij het demarreren). Zonder resultaat.
De fiche werd uitgemeten en er komt geen stroom op bij het demarreren. Dit zou nochtans moeten denk ik? (Moet er naar Voltage of Ohm gezocht worden?)
Ik merk dat de kabel hiervan naar de binnenruimte loopt?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten