W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 28 mei 2022, 00:04

eco meter

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Re: eco meter

Berichtdoor Leeflang » 13 apr 2015, 23:18

De economymeter zou eigenlijk nog wat verder naar links moeten staan en de oliedruk zou iets lager mogen zijn bij warme stationair draaiende motor.

De koudestartinjector wordt altijd maar kort ingeschakeld.
Hoe kort is afhankelijk van de temperatuur van de motor bij het starten.
Bij 0 graden wordt de injector 3 seconden geactiveerd, bij 10 graden 2 seconden, bij 30 graden 1 seconde en bij 60 graden helemaal niet.
Hij wordt aangestuurd door het benzinepomprelais (pin 4 oftewel 87V), het relais krijgt de temperatuurinformatie van de jetronic module en die krijgt de informatie van de sensor op het inlaatspruitstuk.

Om een koude motor te simuleren kan een 10 kiloohm weerstand aangesloten worden in plaats van de sensor.
De auto "denkt" dan dat het -15 graden is en schakelt de injector 10 seconden in.

Is al gecontroleerd wat de auto zelf eventueel vindt dat er fout is, door de duty cycle van het signaal op de diagnosestekker te meten (zie ook koudstart-50sec-t11302.html#p110303)?
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 15 apr 2015, 13:46

Heel interessant bedankt.
En waar kan ik die sensor op het inlaatspruitstuk vinden aub?
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor Leeflang » 15 apr 2015, 16:15

Gezien het bouwjaar van jouw auto waarschijnlijk vooraan links (in de rijrichting), B11/2 op de afbeelding in lmm-schoonmaken-t14519-100.html#p152643
Waarschijnlijk de linker, de rechter uitvoering is bij oudere bouwjaren toegepast.

b11-2.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 04 mei 2015, 22:38

Zaterdag naar Hans geweest in Zutphen. Daar werd geconstateerd dat er een vacuüum-lek is aan de achterkant LMM/spinnekop (dichtbij de voorruit).
Vandaag alles gedemonteerd en goed gecontroleerd maar niets abnormaals te merken. Alles opnieuw gemonteerd en een laagje vuurvaste silicone tussen de onderbak en LMM gesmeerd.
Het maakt geen enkel verschil uit. (slecht starten en onregelmatig draaien)
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 04 mei 2015, 22:47

De benzinedrukregelaar (rechts van spinnekop) zou volgens Hans defect kunnen zijn. (Ondertussen besteld op ebay).

Wat we geconstateerd hebben:
Op de fiche van de benzinedrukregelaar komt 11,20 Volt. Is dit het correcte Voltage?
Als we deze fiche losmaken, start en draait de motor net zoals van tevoren. Het loskoppelen van de fiche maakt dus geen verschil. Dit klopt niet veronderstel ik?

In Zutphen werd op de diagnosestekker (pin 2 en 3) 7,70 Volt gemeten.
Na dichtsiliconen LMM komt deze waarde op 7,48 Volt.
Indien de fiche van de benzinedrukregelaar losgemaakt wordt, komt deze waarde op 7,05 Volt.

In ieder geval zie ik nu zondag iemand die een computer op de diagnosestekker zal aansluiten. Hopelijk komt er dan een klein beetje licht aan het eind van de tunnel.
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor ElGriffo » 04 mei 2015, 22:53

Computer ? Wat wil hij daar mee doen dan ?

Heb je al een ander kastje geprobeerd ? En je brandstof druk gemeten
ElGriffo
 


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 04 mei 2015, 22:58

Euhm, ik hoop dat er met een computer fouten uit te lezen vallen? Dit doet men toch constant, en zeker bij de "modernere" auto's? Of valt er bij deze wagens niet veel uit te lezen?

Ja, Hans heeft het leerlaufkastje vervangen maar dit gaf geen resultaat.

Mijn garagist heeft een tijdje terug de 2 brandstofpompen getest. Ook werd er getest op een drukval. Alles was OK.
Of bedoel je nog iets anders?
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 04 mei 2015, 23:04

Heb vandaag ook als test gedemarreerd met de 8 aansluitingen op de spinnekop losgekoppeld.
De benzine kwam uit alle 8 de openingen gelijkmatig naar boven...
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor ElGriffo » 04 mei 2015, 23:24

Haha foutcodes uitlezen zal lastig zijn /worden

Je kunt met een hermann tester wel % (percentage ) aflezen die je helpen voor geprogrammeerde
Stappenplannen te kunnen doorlopen om zo ist werten te controleren en te vergelijken met de Soll werte
( zeg maar wat het is en wat het hoort te zijn )

Had Hans geen brandstofdruk regelaar ?
ElGriffo
 


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 04 mei 2015, 23:35

ElGriffo schreef:Haha foutcodes uitlezen zal lastig zijn /worden

Je kunt met een hermann tester wel % (percentage ) aflezen die je helpen voor geprogrammeerde
Stappenplannen te kunnen doorlopen om zo ist werten te controleren en te vergelijken met de Soll werte
( zeg maar wat het is en wat het hoort te zijn )

Had Hans geen brandstofdruk regelaar ?


OK, we zullen zien wat de computer zegt :)
Hans had jammergenoeg geen werkende liggen, dus alle hoop ligt nu bij de bestelde brandstofdruk regelaar op ebay.

Kan het trouwens zijn dat economymeter uitslaat door een defecte brandstofdruk regelaar?
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor ElGriffo » 04 mei 2015, 23:38

Door slechte regeling kan dat wel .

P.s kun je een foto plaatsen van je motorruimte en met name bij
De ABS pomp ?
ElGriffo
 


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 05 mei 2015, 20:57

Hier zijn ze dan:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor ElGriffo » 06 mei 2015, 00:03

Je hebt dus ASR

Kun je er ook nog een maken van de bijrijders kant ?
ElGriffo
 


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 06 mei 2015, 16:28

De benzinedruk regelaar is gearriveerd en zopas gemonteerd. Het slechte starten is hiermee opgelost! (zoals Hans vermoedde).
De wagen rijdt ook beter in het algemeen (trekt beter).

Hier en daar is er wel nog een lichte "hapering" bij het optrekken. Ook is er blijkbaar nog altijd een vacuümlek. Vermoedelijk dat daardoor de wagen stationair nog niet goed draait.

Beetje bij beetje gaat het dus de goede kant op :)
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 06 mei 2015, 16:51

ElGriffo schreef:Je hebt dus ASR

Kun je er ook nog een maken van de bijrijders kant ?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor ElGriffo » 06 mei 2015, 18:24

En ook nog ASR 2 , dit is hele aparte materie ......
ElGriffo
 


Re: eco meter

Berichtdoor Sieggy » 06 mei 2015, 20:15

ElGriffo schreef:En ook nog ASR 2 , dit is hele aparte materie ......


Waaraan zie je dat dit ASR 2 is? Aan die grijze blok rechts onder?
Sieggy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: eco meter

Berichtdoor ElGriffo » 06 mei 2015, 20:33

op je rechter binnenscherm zit een stekker verbinding van je gaspedaalsensor. Je hebt dus eigenlijk een soort
Fly By Wire ... Op het gasstelsel zit een potmeter en die geeft een signaal naar de centrale computer bij de pedalen die ook als tempomaatregelunit fungeert . Die geeft een signaal naar de stappenmotor van tempomaat systeem en die bedient dus je gasklep .

Zou je dus de stang van de tempomaatmotor afhalen kom je niet meer weg .

Dit houd wel in dat er een hoop electronica aan het werk is om je auto van zijn plek te krijgen en maakt het wat lastiger om aan te meten en sleutelen.
ElGriffo
 


Re: eco meter

Berichtdoor Leeflang » 06 mei 2015, 20:40

Volgens mij is het ASR 1, met twee blokken op het linker spatbord, het grotere met de zwarte kap zorgt voor de ABS van de voorwielen en het linker achterwiel, het andere blok voor ABS van het rechter achterwiel en voor de ASR.
Bij ASR 2 is er één blok waarin ABS en ASR zijn geïntegreerd.
Maar ASR 1 of 2 maakt voor de complexiteit niets uit.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: eco meter

Berichtdoor ElGriffo » 06 mei 2015, 20:46

Bij 2 is bij mij de complexiteit van de gasregeling ,... ;) Maar je hebt gelijk

Dank voor de aanvulling Machiel .
ElGriffo
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten