W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 20 okt 2018, 16:02

hoog stationair

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

hoog stationair

Berichtdoor Jjoey » 21 jan 2014, 21:04

Ik heb een 380SE die hoog stationair loopt. Koude motor loopt die ongeveer 2000 toeren warme motor 1500.
Ik heb met remmenreiniger op alle vacuümslangen en koppelingen gespoten maar hoor geen verschil.
Als ik op de slang van de luchtklep inknijp dan loopt die wel rustiger. Heb hem er ook af gehad en warm gestookt en ging langzaam dicht. Weet nu niet meer waar ik het kan zoeken. Ik zet er een foto bij dat jullie kunnen zien welke luchtklep en slang. Die witte stelschroef is helemaal dichtgedraaid.
Als iemand een tip heeft hoor ik het graag.


Gr.. Joey
20140110_202536.jpg2.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Jjoey
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 apr 2012, 19:57
Roepnaam: Joey
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W107 SL380


Re: hoog stationair

Berichtdoor BenzHans2 » 21 jan 2014, 21:13

Je ziet de gele stelschroef zitten in je aangebrachte cirkel.
Die zou je iets kunnen dichtdraaien, maar dan ga je ook je Co wijzigen.

Ik zou hem aan de CO kast hangen en netjes afstellen.

Bij problemen kunnen wij je helpen in de hobbyhut
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: hoog stationair

Berichtdoor Jjoey » 22 jan 2014, 10:18

Die zit nu volledig dicht. Ik weet niet hoe die normaal ongeveer staat klein stukje los gedraaid of?? Want als ik hem nu los draai loopt die nog harder stationair.
Jjoey
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 apr 2012, 19:57
Roepnaam: Joey
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W107 SL380


Re: hoog stationair

Berichtdoor BenzHans2 » 22 jan 2014, 11:16

Dan heb je zeker vacuumlekken.
Dit in combinatie met teveel benzine geeft een te hoog stationair toerental.

moeilijk in te schatten wat er mis is op afstand.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: hoog stationair

Berichtdoor Fun » 22 jan 2014, 11:38

Had ik ook laast van, nu is het bij mij goed.
Dit is toen paar weken geleden ook behandelt op deze site.
Lees effe op wat-is-hier-niet-goed-t14019.html

Hier heb je veel info over stationairing.

Gout goan!

Jan
Fun
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 22 okt 2012, 19:30
Woonplaats: Prov. Drenthe
Roepnaam: Jan
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee


Re: hoog stationair

Berichtdoor Collazos » 22 jan 2014, 14:03

Er staat geen woonplaats bij en dan weet ik ook niet of hij hier in de buurt woont.
Dan had ik misschien wat kunnen doen !! :dry:
Mercedes Benz "Das Beste Oder Nichts"

W126 500SE
Avatar gebruiker
Collazos
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 21 jul 2008, 12:31
Woonplaats: Heemskerk
Roepnaam: Harry
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Daihatsu Young RV
Honda SC 38 (X4)
Vespa M 45


Re: hoog stationair

Berichtdoor Douwe » 22 jan 2014, 21:04

zo te horen is je waspotje is defect en sluit deze niet meer goed af
hier door blijft je stationair heel hoog
wat je kan doen om dit te verhelpen is de ingang van je waspotje afsluiten
(let wel is een nood oplossing tot je een ander waspotje hebt)
daar waar nu de s slang aan zit trek je er af en het gat in het aluminium potje dicht je af slang er weer op
dan de stelschroef open draaien tot je een net stationair hebt ;)
het nadeel kan zijn dat hij met hele koude motor wat te laag stationair draait hier zal je een gulden midden weg in moeten vinden
maar dat is beter dan een te hoog stationair dit is een groot nadeel voor je automaatbak en aan drijf lijn
bij mijn 380 in de tijd was het geen enkel probleem
het waspotje is een automatische choke klep deze hoort normaal bij warme motor volledig af te sluiten daarna loopt de motor over de stationair schroef
dus wat je doet door het waspotje af te dichten doet de motor normaal zelf als hij warm word
helaas is je waspotje vermoedelijk niet goed meer en een goed waspotje is zeldzaam ;)
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: hoog stationair

Berichtdoor BenzHans2 » 23 jan 2014, 08:36

Ik denk dat je het probleem moet zoeken in je luchtmassameter en je injectorrubbers.
Verder je gasstangenstelsel controleren of deze de gasklep niet ietsje openhoudt.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: hoog stationair

Berichtdoor Jjoey » 24 jan 2014, 20:47

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben er vandaag achter gekomen dat ik een 420 motor heb. heb het motornummer bij Mercedes laten controleren en die zijden dat het een 420 was. En het bijhorende chassis nummer was een 420SE uit 1986.
Ik neem aan dat het waspotje die klep is op mijn foto kende die naam nog niet. Ik ga hem nog een keer testen en de temperatuurmeter erbij houden. luchtmassameter heb ik volgens mij niet zit ook geen sensor op de gasklep. kan er ook niet op geschroefd worden want die zit dicht. Als de injectorrubbers slecht zijn kan dan zou die als ik er remmenreiniger op spuit beter moeten gaan lopen toch? Gasstangenstelsel ga ik ook controleren. Ook heb ik een schijf speciaal voor backfire weet niet of die valse lucht door laten?
Jjoey
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 apr 2012, 19:57
Roepnaam: Joey
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W107 SL380


Re: hoog stationair

Berichtdoor Wimada » 24 jan 2014, 22:35

Een 420 met n waspotje ?

Dan is er aardig mee gerommeld !
Ik zou als ik jou was eens wat gaan lezen op dit forum staat zoveel info op
Wat voor jou duidelijkheid geeft,zeker als het om een luchtmassameter gaat !

Gr. Wim
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3707
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E classic 1993


Re: hoog stationair

Berichtdoor Douwe » 24 jan 2014, 22:43

Een 380 en 420 hebben dezelfde onder blokken toch?
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: hoog stationair

Berichtdoor Wimada » 24 jan 2014, 22:44

Heb jij n waspotje op je 420 dan ?

Gr. Wim
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3707
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E classic 1993


Re: hoog stationair

Berichtdoor Douwe » 24 jan 2014, 22:51

Nee dat niet maar een 380 heeft dat wel en heeft het zelfde onder blok als 420
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: hoog stationair

Berichtdoor Wimada » 24 jan 2014, 22:59

Daarom zeg ik toch dat er flink mee is gerommeld !
Een chassis van 1986 met n 420 ! In zijn profiel staat n 380 uit 1981 !



Gr. Wim
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3707
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E classic 1993


Re: hoog stationair

Berichtdoor Leeflang » 25 jan 2014, 02:32

Douwe schreef:Nee dat niet maar een 380 heeft dat wel en heeft het zelfde onder blok als 420
Ze hebben wel verschillende nummers.
Voor de 380 van 1980 en 1981 (116981) zijn er 1160101150 en 1160101550
Voor de latere 380 (116983) zijn er 1160101350, 1160101950, 1160102150 en 1160102350
Voor de 420 (116985) zijn er 1160102550, 1160102750 en 1160102850
Wat de echte verschillen zijn weet ik niet.

Jjoey schreef:Bedankt voor jullie reacties! Ik ben er vandaag achter gekomen dat ik een 420 motor heb. heb het motornummer bij Mercedes laten controleren en die zijden dat het een 420 was. En het bijhorende chassis nummer was een 420SE uit 1986.
Het motornummer begint dus met 116985 en niet met 116981 of 116983?
Bij een 380 van 1981 zou het 116981 moeten zijn.
Jjoey schreef:Ik neem aan dat het waspotje die klep is op mijn foto kende die naam nog niet. Ik ga hem nog een keer testen en de temperatuurmeter erbij houden.
Ja, dat is dat ding onder het kruispunt van die zwarte en die gelige slangetjes in het rood omcirkelde deel op jouw foto.
Jjoey schreef:luchtmassameter heb ik volgens mij niet
Vast wel, die zit op alle injectiemotoren voor de W126.
Jjoey schreef:zit ook geen sensor op de gasklep. kan er ook niet op geschroefd worden want die zit dicht.
Dat zou kunnen (weet ik niet zeker), bij die van 1980 en 1981 dan.
Kan ook zijn dat het vacuüm gestuurd is, dan zitten er een paar buisjes aan de zijkant van het gasklephuis met slangetjes er aan.
Jjoey schreef:Als de injectorrubbers slecht zijn kan dan zou die als ik er remmenreiniger op spuit beter moeten gaan lopen toch?
Beter niet, mogelijk wel wat sneller, maar het kan ook zijn dat het effect eigenlijk alleen duidelijk naar voren komt bij het meten van het CO gehalte in de uitlaatgassen.
Jjoey schreef:Gasstangenstelsel ga ik ook controleren. Ook heb ik een schijf speciaal voor backfire weet niet of die valse lucht door laten?
Dat zou kunnen, als het rubber de gaten in de schijf niet goed afsluit.
Die schijf is overigens onderdeel van de luchtmassameter, dus die heb je echt wel.
Dat hele aluminium blok met kunststof onderkant waar die schijf in zit en waar de spinnenkop op zit, is de luchtmassameter, zie ook post104350.html#p104350
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6133
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: hoog stationair

Berichtdoor TeunBong » 25 jan 2014, 10:21

Niet alle 380 hebben een waspotje hoor Douwe.
Ikke nie iig.
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1870
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam: Teun
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Wolf in wolfskleren: 500SE Met tegenwoordig 5 liter motor.
560SEL


Re: hoog stationair

Berichtdoor Wimada » 25 jan 2014, 10:30

Ik ook niet Teun !

Gr. Wim
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3707
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E classic 1993


Re: hoog stationair

Berichtdoor Douwe » 25 jan 2014, 19:58

dat was mij bekend alleen de 80 en enkele 81 ers 380 hadden waspotjes
daar hadden ze nooit van af moeten stappen ;)
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: hoog stationair

Berichtdoor Wimada » 25 jan 2014, 20:30

Waarom niet ?

Een stappenmotor i.c.m. leerlauf werkt anders ook goed !
Zeker als ze n upgrade van Rene hebben gehad,de stappenmotor
Ultrasoon reinigen en je kunt er weer jaren tegen !

Waspotje schrikbarend duur nieuw hoor ik !


Gr. Wim
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3707
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E classic 1993


Re: hoog stationair

Berichtdoor Douwe » 25 jan 2014, 20:35

het was potje is in vergelijking tot een stappen motor niet duur
het waspotje kost zo rond de 300 euro en een stappen motor zon 600 en dan heb je nog geen leerlauf module :D
het voordeel van het waspotje is dat dit in principe een soort automatische choke is
indien het niet goed meer werkt is afdoppen een mogelijkheid en dan heb je de stationair schroef nog om het stationair netjes te regelen
bij de stappen motor is het nadeel dat je al weer meerdere komponeneten hebt die hier in mee werken
waar door dit storing gevoeliger is dan een waspotje ;)
heel toevallig vandaag nog een waspotje motor hier gehad als zon motor stationair draait en je zet hem in de drive zakt hij niet in toeren naar beneden
heb je 1 met stappen motor die valt van zon 700 toeren terug naar 500 als je hem in drive zet en zo dra je hem in de p of n zet vliegt het toerental omhoog om daarna weer bij geregeld te worden
bij een waspotje motor blijft hij rustig 650 draaien of je hem nu in de d of p of n zet
dus dat zijn mijn over wegingen om te zeggen ik heb liever een waspotje motor ;)
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten