W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 20 jun 2019, 00:15

klokken unit USA verus europa

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

Moderators: Neerven, Bram Jansen

klokken unit USA verus europa

Berichtdoor JohnBu » 04 maart 2017, 19:09

Ik heb lekstroom vanuit mijn dashboard verlichting ( kilometerteller unit) hierdoor gaat mijn linker richtingaanwijzer branden als ik met de dimmer de dashboardverlichting aanzet.
Mijn auto is een 300SDS uit de USA ik heb nu een europese klokkenunit gekocht op eBay vanuit hetzelfde bouwjaar.
Dit gaat passen, echter zullen alle functies ook werken (kilometerteller versus mijlen teller ) ?
JohnBu
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 21 jul 2011, 17:32
Woonplaats: Uithoorn
Roepnaam: John
Type wagen: 300SD
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W116 300SD 1979
W126 500SEC 1992


Re: klokken unit USA verus europa

Berichtdoor Douwe » 04 maart 2017, 21:24

:woohoo: Ik denk dat je de zekeringen en de zekering kast even moet op poetsen.
Klinkt als een slecht contact.
Niet als sluiting in je dashboard :handgestures-thumbup:
Maar eerder het weg vallen van goed contact naar bijvoorbeeld de massa.
Nu zoekt de stroom een andere weg en gebruikt hier voor je richtingaanwijzer lampje
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: klokken unit USA verus europa

Berichtdoor JohnBu » 05 maart 2017, 13:05

Als ik mijn klokkenunit loskoppel werkt alles naar behoren zodra ik deze weer aansluit en met de dimmer de binnenverlichting feller laar branden dan gaan het knipperlicht mee.
Dus volgens mij zit het toch in de klokkenunit.
De vraag is dus nu zal een europese tachounit 1 op 1 passen ?
JohnBu
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 21 jul 2011, 17:32
Woonplaats: Uithoorn
Roepnaam: John
Type wagen: 300SD
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W116 300SD 1979
W126 500SEC 1992


Re: klokken unit USA verus europa

Berichtdoor Douwe » 05 maart 2017, 13:59

Soms is een koe niet een koe
Maar blijkt het een ezel te zijn.
Ik bedoel daar mee dat het niet altijd is wat het lijkt.
Jij denk aan een sluiting in je cockpit.
en geeft eigenlijk zelf al het antwoord een lek stroom denk jij aan .
eigenlijk is het een stroom die de juiste weg niet gaan kan en dus een alternatieve route heeft gezocht via de richting aanwijzer verlichting
Ik weet uit ervaring Dat het heel goed de zekering kast kan zijn die slechte contacten heeft met de zekeringen.
Of een slechte stekker of massa verbinding aan je cockpit.
Als je iets los koppel waar het probleem op zichtbaar is wil niet zeggen dat dan je probleem daar in zit.
een voorbeeld
Een aanhanger waar alle lichten van knipperen als je de richtend aanwijzer aan doet en je daar de stekker van los neemt .wil dan nog niet zeggen dat het probleem.in je aan hanger zit.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: klokken unit USA verus europa

Berichtdoor Gerko » 05 maart 2017, 16:04

Ik heb mijn teller omgebouwd naar km aanduiding op de dagteller en kmstand, wel de ori wijzerplaat behouden.
Er zit sowieso verschil in de complete unit omdat de diesel geen eco meter heeft. Dan heb je nog type 1 en 2, met en zonder buiten temperatuur meter enz.

Maar openschroeven is echt goed te doen en delen wisselen ook. Het is net meccano... Dus als je aansluitingen hetzelfde zijn, pak je je eigen teller en het deel zonder eco meter en dat schroef je in je nieuwe unit!
Ik ben niks nieuwsgierig, maar ik wil gewoon alles weten!
Avatar gebruiker
Gerko
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 688
Geregistreerd: 21 aug 2012, 12:45
Woonplaats: Veluwe
Roepnaam: Gerko
Type wagen: 300SDL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mazda 5 1.8 16v 2005 gezinsauto
Renault Kangoo 1.4, past brommer achterin :-)
Tomos 2L custom 1964
Puch M50 racing in restauratie
Puch M50 cross (project)
Puch MS50V sport 1972 (project)
Puch M50 Skyhawk (project)
Tomos 4L custom


Re: klokken unit USA verus europa

Berichtdoor Gerko » 05 maart 2017, 16:06

Wat douwe zegt kan trouwens heel goed.
Ik ben niks nieuwsgierig, maar ik wil gewoon alles weten!
Avatar gebruiker
Gerko
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 688
Geregistreerd: 21 aug 2012, 12:45
Woonplaats: Veluwe
Roepnaam: Gerko
Type wagen: 300SDL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mazda 5 1.8 16v 2005 gezinsauto
Renault Kangoo 1.4, past brommer achterin :-)
Tomos 2L custom 1964
Puch M50 racing in restauratie
Puch M50 cross (project)
Puch MS50V sport 1972 (project)
Puch M50 Skyhawk (project)
Tomos 4L custom


Re: klokken unit USA verus europa

Berichtdoor JohnBu » 05 maart 2017, 18:47

Goeie tip ik zal de zekeringen checken :handgestures-thumbup:
JohnBu
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 21 jul 2011, 17:32
Woonplaats: Uithoorn
Roepnaam: John
Type wagen: 300SD
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W116 300SD 1979
W126 500SEC 1992


Re: klokken unit USA verus europa

Berichtdoor JohnBu » 08 maart 2017, 21:58

De sluiting zat toch in de kilometerteller unit, ik heb deze nu vervangen door een van een 280SE Europese uitvoering alles werkt weer naar behoren echter de kilometerteller geeft nu niet de goede snelheid aan is dit nog aan te passen zodat de snelheidsmeter weer de juiste snelheid aangeeft ?
JohnBu
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 21 jul 2011, 17:32
Woonplaats: Uithoorn
Roepnaam: John
Type wagen: 300SD
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W116 300SD 1979
W126 500SEC 1992


Re: klokken unit USA verus europa

Berichtdoor Mooster » 08 maart 2017, 23:06

Denk dat je makkelijker af bent met goede teller unit zoeken. Volgens mij is ombouw
teller unit lastig.
alles went, behalve een hernia
Avatar gebruiker
Mooster
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 370
Geregistreerd: 13 okt 2012, 04:54
Woonplaats: Midden Nederland.
Roepnaam: Mark
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Privé;
Mini Cabrio

Wisselend bezit;
W210 E55 sedan zilver
W210 E55 combi( 1x zilver, 1x zwart)
W124 E500 zilver


Re: klokken unit USA verus europa

Berichtdoor Douwe » 09 maart 2017, 08:13

Als ik het goed heb is er in de tijd iets geschreven over een puls aanpassen die afgesteld zou kunnen worden.
Ook zou je kunnen bekijken of je de wijzer plaat over kan zetten of gewoon je eigen km teller weer terug plaatsen in dzee cockpit.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: klokken unit USA verus europa

Berichtdoor Gerko » 09 maart 2017, 12:27

Ik zou idd je eigen teller in deze cockpit plaatsen. Mijlen teller hoort gewoon in een USA uitvoering!
Ik ben niks nieuwsgierig, maar ik wil gewoon alles weten!
Avatar gebruiker
Gerko
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 688
Geregistreerd: 21 aug 2012, 12:45
Woonplaats: Veluwe
Roepnaam: Gerko
Type wagen: 300SDL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mazda 5 1.8 16v 2005 gezinsauto
Renault Kangoo 1.4, past brommer achterin :-)
Tomos 2L custom 1964
Puch M50 racing in restauratie
Puch M50 cross (project)
Puch MS50V sport 1972 (project)
Puch M50 Skyhawk (project)
Tomos 4L custom


Re: klokken unit USA verus europa

Berichtdoor JohnBu » 09 maart 2017, 12:46

Het probleem is alleen dat er sluiting in de snelheidsmeter unit zit in de dashboardverlichting en richtingaanwijzer hier is iets versmolten
JohnBu
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 21 jul 2011, 17:32
Woonplaats: Uithoorn
Roepnaam: John
Type wagen: 300SD
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W116 300SD 1979
W126 500SEC 1992


Re: klokken unit USA verus europa

Berichtdoor RD500SEC » 09 maart 2017, 15:10

Waarschijnlijk zijn er bolletjes van 5 watt gebruikt voor de verlichting van de tellers in plaats van de standaard 3 watt.

Branden de richtingaanwijzers buiten ook mee, of is het alleen de groene pijl binnen in het dashboard wat brand?
In het laatste geval zal het plastic gesmolten/ verbogen zijn, waardoor het licht van de dashboardverlichting naar de richtingaanwijzer schijnt en is er geen sprake van sluiting, maar van lichtstralen die van de ene naar de andere kmer schijnen achter de wijzerplaat.
Gebruik alleen de 3 watt bolletjes, de 5 watt geven te veel warmte.

Ik verwacht niet dat in de snelheidsmeter sluiting zit, een juiste aanwijzing is het simpelste weer met de originele snelheidsmeterklok te verkrijgen. Met isolatieband kan je de beide kamers weer licht dicht maken.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1216
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: klokken unit USA verus europa

Berichtdoor JohnBu » 09 maart 2017, 16:14

Hoi Richard,

Nee er zitten 1 watt LED lampjes in dus dat kan het niet zijn, als ik mijn dimmer op max zet dan gaan ook de linkerrichtingaanwijzers branden. En als je het witte plastic huis van de kilometer teller afhaalt dan zie je dunne stroombanen lopen daar is er een van doorgebrand dit zo dun dat het ook lastig is te solderen.
Dus heb nu een Europese kilometer teller geplaatst alles werkt nu weer alleen de snelheid klopt niet meer
JohnBu
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 21 jul 2011, 17:32
Woonplaats: Uithoorn
Roepnaam: John
Type wagen: 300SD
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W116 300SD 1979
W126 500SEC 1992


Re: klokken unit USA verus europa

Berichtdoor RD500SEC » 09 maart 2017, 16:45

Misschien kan je de defecte stroom baan volgen en bij de eerste soldering die je tegenkomt aan elke kant een draadje over de defecte baan solderen.
Ik begrijp dat de defecte stroombaan in de snelheidsmeter zit? Niet in de unit waar de tank, temperatuur en oliedruk zitten?

Dat je snelheid afwijkt klopt wel, de 280SE heeft een andere overbrenging in het differentieel, hierdoor zal het aantal pulsen wat naar de snelheidsmeter gaat, afwijken van de 300SD.

als je toch de soldeerbout er al bij hebt, kan je ook de calibratie veranderen:
how-to-teller-kalibratie-t2277.html

en hier:

werking-en-reparatie-van-de-snelheidsmeter-kilometerteller-t11365.html
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1216
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: klokken unit USA verus europa

Berichtdoor JohnBu » 11 maart 2017, 14:18

ik heb inderdaad een draadje gesoldeerd over de breuk (bedankt voor de tip)
Vooralsnog doet alles het weer, :grin: :grin:
JohnBu
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 21 jul 2011, 17:32
Woonplaats: Uithoorn
Roepnaam: John
Type wagen: 300SD
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W116 300SD 1979
W126 500SEC 1992


Re: klokken unit USA verus europa

Berichtdoor RD500SEC » 11 maart 2017, 14:38

:handgestures-thumbup:
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1216
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: klokken unit USA verus europa

Berichtdoor Nachtuil » 19 maart 2017, 23:35

JohnBu schreef:De sluiting zat toch in de kilometerteller unit, ik heb deze nu vervangen door een van een 280SE Europese uitvoering alles werkt weer naar behoren echter de kilometerteller geeft nu niet de goede snelheid aan is dit nog aan te passen zodat de snelheidsmeter weer de juiste snelheid aangeeft ?


Ik heb in mijn 300SD ook een snelheidsmeter uit een 280SE geplaatst. Om de aanduiding aan te passen heb ik die weerstand van 75 Ohm aan pen 4 verkleind naar 69 Ohm door er nog een van 750 Ohm over te plaatsen (parrallel). Nu is de aanduiding goed, zoals bij een andere auto iets sneller dan een GPS.
Avatar gebruiker
Nachtuil
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 126
Geregistreerd: 10 aug 2015, 22:33
Woonplaats: Sint-Niklaas, België
Roepnaam: Dirk
Type wagen: 300SD
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Sprinter 211 bj 2003 werkauto
Sprinter 316 bj 2015 kampeerauto
W126 380SEC 1984
W140 600SEL 1991
W126 300SE 1990
W201 190-200D
W107 450SL 1979


Keer terug naar Interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten