W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 20 apr 2019, 13:12

ontluchtingslang benzinetank

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

ontluchtingslang benzinetank

Berichtdoor Ronkoi300SE » 19 nov 2013, 22:12

Goedeavond.
ik zit al lange tijd met het probleem dat de ontluchting van de tank dicht zit.
Zolang ik rijd is de damp niet te ruiken ,maar als ik s,morgens instap dan hangt de damp weer in de auto.
Toen ik mijn 300SE kocht zat er een vacuüm gezogen tank in.
Nadat ik die vernieuwd heb ,heb ik maar zolang een gaatje in de tankdop geboord . Maar nu vind ik het wel hoog tijd om het op de goede manier te doen.
Kan iemand mij vertellen waar hij loopt en waar hij uitkomt. en wat de beste oplossing is.

Groeten ,Ron.
Ronkoi300SE
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 05 okt 2011, 12:32
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam: Ron
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: ontluchtingslang benzinetank

Berichtdoor Douwe » 20 nov 2013, 19:49

als ik het goed begrijp was de oude tank dus geinplodeert ;)
dat zou inhouden dat het filter niet goed meer werkt of de leidingen dicht zitten
in je linker voor spatbord tegen de cabine aan onder de zekering kast daar zit het filter in de binnen bak van het spatbord
mogelijk dat hij uit zijn ophanging los is en zodoende de slang heeft dicht geknepen
de tank hoort een bepaalde onder druk te hebben
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: ontluchtingslang benzinetank

Berichtdoor Fransiho » 23 apr 2015, 22:43

Hallo Douwe,
zoekende op site naar een probleem dat ik heb met benzinetank en/of toevoer zag ik deze reactie van je.
De laatste weken start mijn 126 420SEL 1989 slecht als hij warm is, bougies en ontstekingskap/rotor nagekeken/schoongemaakt......maar vandaag moest ik tanken en kreeg ik amper de benzinedop losgedraaid zo vast zat hij, een forse (vacuüm) luchtaanzuiging hoorde er moet dus iets met de ontluchting zijn.
Voordat ik verder zoek naar het probleem, lees ik dat je spreekt van een bepaalde onderdruk....?
De benzinedop heeft die (g)een ontluchtende functie? Ik zag op de benzinedop een productiecode staan beginnende met 124... en niet met 126.... vandaar met vraag over ontluchtende functie, ik heb wagen nog niet zo lang en weet niet zeker of het de originele benzinedop is. Een idee wat het kan zijn?
Bvd. Frans
Fransiho
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 22 nov 2014, 17:18
Woonplaats: Riemst-Kanne Belgie
Roepnaam: Frans
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 280GE Cabrio 1986, ML 250 Bluetec,


Re: ontluchtingslang benzinetank

Berichtdoor Leeflang » 23 apr 2015, 23:36

De benzinedop heeft nummer 1244700005.
Die kan de tank ontluchten (niet beluchten) bij een overdruk van 100-300 mbar.
1244700005.gif

Onder aan de tank zit het eigenlijke ont- en beluchtingsventiel, nummer 1234700393 (15 à 20 euro).
Dat ontlucht bij een overdruk van 30-50 mbar en belucht bij een onderdruk van 1-16 mbar.
1234700393.gif

Normaal is er een overdruk van 30-50 mbar in de tank aanwezig, de dop zal dus niets doen als het ventiel goed werkt.
Als het ventiel niet goed werkt voorkomt de dop dat de tank ergens een lek krijgt bij overdruk, bij onderdruk kan de tank wel 'imploderen', maar daar gaat hij niet van lekken, daarvoor is geen extra beveiliging ingebouwd.
tank.jpg

Behalve dat het ventiel kapot kan zijn, kan ook de leiding die daar aan zit (bij A), of het koolstoffilter waar die leiding in uit komt verstopt is.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6212
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: ontluchtingslang benzinetank

Berichtdoor Douwe » 24 apr 2015, 07:41

Dat koolstof filter waar ik het hier boven over had zit ook wel onder de motorkap naast de radiateur
Maar als je denkt dat een vacuüm op je tank het probleem is laat dan je dop er eens af
Puur om te testen of het probleem dan verbeterd :handgestures-thumbup: v
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: ontluchtingslang benzinetank

Berichtdoor Fransiho » 25 apr 2015, 13:21

Hallo,
codes ventiel en dop komen overeen, het ventiel los gehad en getest, hangt niet vast maar heb de indruk dat ie z'n tijd gehad heeft, ga hem voor alle zekerheid vernieuwen. Als ik ca. 40 km gereden heb en dop losdraai heeft tank behoorlijk wat vacuüm opgebouwt, starten doet hij probleemloos daarna maar niet als ik dop/vacuüm laat zitten, krijg dan te weinig benzine hoor dan ook duidelijk de benzinepomp die ik normaal bijna niet hoor.
Fransiho
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 22 nov 2014, 17:18
Woonplaats: Riemst-Kanne Belgie
Roepnaam: Frans
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 280GE Cabrio 1986, ML 250 Bluetec,


Re: ontluchtingslang benzinetank

Berichtdoor Fransiho » 27 apr 2015, 14:05

Hallo Douwe,
vraagje over het ''geslotensysteem''....ik heb enkele jaren geleden een 380SL gehad waar het koolstoffilter verwijderd was en bij aankoop van de wagen los meekreeg voor als ik hem weer wilde installeren. Ik heb deze nooit geinstalleerd zou ook niet weten waarom.....motor liep goed, geen benzine reuk, geen gedoe met bovenstaande.
Ik begrijp uit de diverse informatie dat het een veiligheidsitem is en er is sprake van meer benzineverbruik is als systeem niet meer gesloten is en koolstoffilter verwijderd is.
Heb jij een idee wat het meerverbruik dan is?
Fransiho
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 22 nov 2014, 17:18
Woonplaats: Riemst-Kanne Belgie
Roepnaam: Frans
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 280GE Cabrio 1986, ML 250 Bluetec,


Re: ontluchtingslang benzinetank

Berichtdoor Peter R. » 27 apr 2015, 14:31

Benzine wordt uit je tank gepompt naar de motor. Daar wordt alles wat niet ogenblikkelijk verbruikt wordt linea recta teruggestuurd naar de tank. Op z'n reis verzamelt de retourbenzine nogal wat warmte, en dit leidt tot een opwarming van de benzine in de tank. Benzine die opwarmt gaat dampen. Die dampen worden uit de tank geëvacueerd. Het is dus niet onmogelijk dat er aan het uittredingspunt een benzinedamp vormt, die lichtontvlambaar is.
Daarom zit dat koolstoffilter er. Stel je voor dat zich onder de auto een gaswolkje ophoopt, bijvoorbeeld in de file, en dat je vervolgens over een stuk metaal rijdt met een vonk tot gevolg...

Nu KAN je argumenteren : 'hoe dikwijls komt die toevallige samenloop van omstandigheden voor' ? Dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Ik ben een fan van Darwin.
Bruno Sacco over de C126 deurklinken : "Die müssen Sie abbauen und die Limousinentürgriffe montieren"
Peter R.
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 03 jun 2012, 11:46
Woonplaats: België
Roepnaam: Peter
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: F150 Raptor
Land Cruiser V8
Porsche 993


Re: ontluchtingslang benzinetank

Berichtdoor Douwe » 27 apr 2015, 15:46

Wat peter hier boven al vermeld daarom is het filter belangrijk
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: ontluchtingslang benzinetank

Berichtdoor Fransiho » 27 apr 2015, 20:53

wat Peter hierboven schrijft is duidelijk het systeem is er niet voor niks en heeft zijn funktionaliteit en veiligheid.
Ik wacht even op de bestelde ontluchtingsventiel en wacht het resultaat af, laat iets weten.
bedankt alvast!
Fransiho
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 22 nov 2014, 17:18
Woonplaats: Riemst-Kanne Belgie
Roepnaam: Frans
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 280GE Cabrio 1986, ML 250 Bluetec,


Re: ontluchtingslang benzinetank

Berichtdoor Leeflang » 28 apr 2015, 00:10

Voor de veiligheid doet het niet veel, bij serie 1 wordt gewoon naar de open lucht onder de auto geventileerd.
Volgens het WIS is het vooral bedoeld om het milieu minder met onverbrande benzinedampen te vervuilen:
Damit weniger Kraftstofdämpfe in die Atmosphäre gelangen, ist eine Kraftstofverdunstungsanlage eingebaut.
De in het filter opgeslagen dampen worden simpelweg mee verbrand zodra de motor voldoende warm is.
De auto wordt er niet of nauwelijks zuiniger van, omdat de aangezogen dampen niet meegewogen worden door de luchtmassameter, de ingespoten hoeveelheid benzine verandert er dan ook niet door.
De motor loopt dan gewoon iets rijker dan eigenlijk noodzakelijk (daarom moet bij het CO afstellen de regenereerleiding losgemaakt en afgesloten worden, anders krijg je foute meetwaarden).
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6212
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: ontluchtingslang benzinetank

Berichtdoor Peter R. » 28 apr 2015, 08:33

'Het filter zorgt ervoor dat uw krat niet spontaan in he hens gaat als u in file staat' vinden ze natuurlijk niet zo geweldig staan in het handboek.
Bruno Sacco over de C126 deurklinken : "Die müssen Sie abbauen und die Limousinentürgriffe montieren"
Peter R.
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 03 jun 2012, 11:46
Woonplaats: België
Roepnaam: Peter
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: F150 Raptor
Land Cruiser V8
Porsche 993


Re: ontluchtingslang benzinetank

Berichtdoor Fransiho » 28 apr 2015, 10:42

Peter.....die Darwin ging vroeger te paard als hij er op zat had hij minder last van uitlaatgassen dan dat hij er achter zat in een kar, koolstoffilters ken die goeie man niet.
Fransiho
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 22 nov 2014, 17:18
Woonplaats: Riemst-Kanne Belgie
Roepnaam: Frans
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 280GE Cabrio 1986, ML 250 Bluetec,


Re: ontluchtingslang benzinetank

Berichtdoor Leeflang » 28 apr 2015, 13:31

En alle Mercedessen van voor 1986 (Amerikaanse voor 1981) met de ontluchting gewoon naar de open lucht onder de auto zijn inmiddels spontaan afgefikt.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6212
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: ontluchtingslang benzinetank

Berichtdoor Fransiho » 28 apr 2015, 23:37

De jongere MB 1986-1989 hadden die er geen problemen mee?
Fransiho
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 22 nov 2014, 17:18
Woonplaats: Riemst-Kanne Belgie
Roepnaam: Frans
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 280GE Cabrio 1986, ML 250 Bluetec,


Re: ontluchtingslang benzinetank

Berichtdoor Leeflang » 29 apr 2015, 01:19

De oudere hebben geen koolstoffilter, maar ontluchting bij de achteras naar de open lucht, slechts een klein stukje dus dat verstopt kan raken.
ontluchting.jpg

De jongere hebben wel een koolstoffilter (52) en een ventiel (51), plus enkele meters extra leiding tussen die twee (het ventiel zit onder de tank, het filter in het linker voorspatbord), daardoor meer kans op verstopping.
Door een verstopping in het ventiel, de ontluchtingsleiding, of van het koolstoffilter kan de tank vacuüm gezogen worden en indeuken.
ontluchting.gif

In Amerika waren de milieueisen al vroeger strenger dan hier, vandaar dat bij de Amerikaanse auto's het filter al sinds 1981 wordt toegepast (ook bij auto's bestemd voor Australië en Japan en de enkeling die in Europa al voor 1986 met katalysator rondreed).

Het brandgevaar bestaat niet, mijn bovenstaande bericht is ironisch bedoeld.
Als dat gevaar wel had bestaan zouden ze al veel eerder de ontluchting anders gemaakt hebben.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6212
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: ontluchtingslang benzinetank

Berichtdoor Fransiho » 04 mei 2015, 19:55

Bedankt voor de info!
Ik heb het ventiel 51 vernieuwd, leidingen naar tank en koolstoffilter zijn open, koolstoffilter zelf ook zit geen blokkering in.
Wat zijn de onderdelen nrs. 36-52/2-53?
Er zit tegen het binnenspatbord een kleinere ventiel met drie aansluitingen (eentje komt van het koolstoffilter) een andere gaat naar een 6 kant nippel(ventiel?) met twee aansluitingen, links naast de ontsteking.
Als ik op een uitgang van deze ventiel blaas/zuig doet hij niets, dat is normaal?
Fransiho
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 22 nov 2014, 17:18
Woonplaats: Riemst-Kanne Belgie
Roepnaam: Frans
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 280GE Cabrio 1986, ML 250 Bluetec,


Re: ontluchtingslang benzinetank

Berichtdoor Leeflang » 04 mei 2015, 20:59

36 is een ventiel dat opent (vacuüm doorlaat) als de temperatuur van de motor hoog genoeg is om de benzinedampen te verbranden (is er in verschillende uitvoeringen: 0001407160 of 0001407260 beide 50 graden of 0014206260 70 graden), het zit ergens vooraan bovenin het blok geschroefd en er steken twee slangaansluitingen uit.

52/2 is een manchet (2014710781) waar de leiding voor de benzinedampen doorheen gaat tussen het koolstoffilter en het regenereerventiel.
Bovendien zit er de beluchtingsslang van het koolstoffilter aan, waardoor de lucht een beetje gefilterd wordt.

53 is het regenereerventiel (1074700893 of 0011407960), dat ventiel laat de benzinedampen door van het koolstoffilter naar de gasklep (45 in onderstaande tekening) als de derde aansluiting vacuüm getrokken wordt. Dat gebeurt alleen als de gasklep geopend is (niet in de stationair positie) en de temperatuur hoog genoeg is (m.b.v. ventiel 36).
Als je er aan zuigt moeten de andere twee aansluitingen met elkaar verbonden worden, zonder zuigen horen de andere twee aansluitingen afgesloten te zijn, je zult er dus niet veel van merken als je er alleen maar aan zuigt en blazen heeft helemaal geen zin.
Als het ding weinig weerstand biedt, alsof je door een open rietje zuigt, is het vacuümgedeelte lek.

beluchting.gif
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6212
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: ontluchtingslang benzinetank

Berichtdoor Fransiho » 06 mei 2015, 13:30

ik denk dat ventiel niet goed meer werkt, omdat ik, zoals je omschrijft de beide uitgangen vanaf koolstoffilter en naar klep 45 wel met wat weerstand kan doorblazen en dat zou dan niet mogen? (vacuüm trekken blokkeren ze)
Fransiho
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 22 nov 2014, 17:18
Woonplaats: Riemst-Kanne Belgie
Roepnaam: Frans
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 280GE Cabrio 1986, ML 250 Bluetec,


Re: ontluchtingslang benzinetank

Berichtdoor Leeflang » 06 mei 2015, 14:03

Dat lijkt me wel goed.
De normale werking is dat het regenereerventiel via het temperatuurventiel geopend wordt en dat dan de benzinedampen door de onderdruk in het spruitstuk via de gasklep en het geopende regenereerventiel uit het filter gezogen worden.
Geblazen wordt er nergens.
De leiding vanaf de gasklep zal nooit overdruk hebben.
Die vanaf het filter eventueel wel, maar ik denk dat de beluchtingsleiding via het manchet veel minder weerstand biedt en dat een eventuele overdruk in het filter eerder langs die weg ontsnapt dan via het regenereerventiel, tenzij het ventiel dus geopend is en de dampen er uit gezogen worden.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6212
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor

Volgende

Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten