Geachte heer Weekers,
Graag wil ik als laatste strohalm mijn ongenoegen uiten over het vreselijk ondoordachte plan om voor oldtimers de vrijstelling van wegenbelasting (op de door u voorgestelde wijze) af te schaffen.
Afschaffing mrb-vrijstelling voor het milieu
Allereerst wil ik opmerken dat de aangekondigde wijzigingen natuurlijk niets meer te maken hebben met het argument uit het regeerakkoord dat de mrb-vrijstelling voor een beter milieu geheel afgeschaft moet worden. Het voorstel van de alliantie voorziet hier ruimschoots in. Met name het opschuiven van de leeftijdsgrens voor dieselauto's zal de co2 uitstoot veroorzaakt door oldtimers sterk doen afnemen. Waarbij de co2 uitstoot van oldtimers op de totale uitstoot van Nederlandse wagenpark eigenlijk al verwaarloosbaar is.
Gevolgen voorgestelde wijzigingen
De voorgestelde wijzigingen zullen onder meer leiden tot:
- een (onnodige) vernieling van nagenoeg de complete oldtimerbranche;
- (onnodig) meer banenverlies;
- (onnodige) meer ww-aanvragen;
- (onnodig) mislopen van btw-inkomsten van producten uit de oldtimerwereld;
- (onnodig) kapitaalsvernietiging van zowel de oldtimerbezitter en -branche;
- het (onnodig) ontnemen van een hobby voor het leven voor velen, omdat deze voor velen onbetaalbaar en onuitvoerbaar wordt (slechts 30dgn-kaart);
- (onnodig) ontnemen van enkele iconen uit de jaren '70 en '80 uit het straatbeeld (ook in die tijd werden auto's met een eigen karakter gebouwd);
- schorsing, waardoor hiervoor geen mrb wordt betaald;
- verkoop aan het buitenland, waardoor hierdoor geen mrb wordt betaald en daar de (verwaarloosbare) vervuiling verder gaat;
- sloop, waardoor hier geen mrb wordt betaald;
Onder aan de streep
In de gepresenteerde plannen lees ik enkel hoe de geplande belastinginkomsten zoveel mogelijk bij de oldtimerbezitter kan worden verhaald. Nergens kom ik in de berekeningen tegen welke gevolgen de keerzijde (de opsomming van hierboven) van de maatregelen hebben. Het gaat er toch uiteindelijk om wat er onder aan de streep van de staatskas over blijft? En zelfs bij een klein voordeel op de balans, mag de morele vraag gesteld worden of het het waard is om de bovenstaande gevolgen te negeren.
Betrouwbaarheid VVD en politiek
In de volgende link vindt u de gedragingen van de politiek en in het bijzonder VVD van de laatste maanden.
http://www.oudevolvo.nl/blog/2013/04/19 ... -overheid/U kunt het toch niet anders dan met mij eens zijn dat mensen met de politieke toezeggingen van vandaag niet weten waar ze morgen aan toe zijn. Het is nog niet zo lang geleden dat politiek Den Haag heeft besloten dat de mrb-vrijstelling voor oldtimers juist wenselijk is.
Vertrouwen is het belangrijkste facet om de economie weer aan de praat te krijgen. Ik vertel u hiermee niets nieuws...
Verzoek
Ik wil u dan ook, samen met nagenoeg de rest van oldtimer beminnend Nederland, verzoeken om nog eens kritisch naar de plannen te kijken, te calculeren met de keerzijde inbegrepen en deze te heroverwegen.
Er zijn toch voldoende alternatieven te verzinnen om de nederlandse co2 uitstoot terug te dringen (en dan significant) en de begroting sluitend te maken? Dit moet toch niet gezocht worden in en enkel over de rug van een niche?
Het zou zonde zijn als de geplande belastinginkomsten tegen blijken te vallen, waarbij nog meer banen worden verloren, andere btw-inkomsten worden gemist, mensen de hobby voor het leven is ontnomen en u samen met de VVD een grotere deuk oploopt in uw imago.
Hopende op een inhoudelijke reactie, verblijf ik.
Met vriendelijke groet,
Remko Bezoen