door RD500SEC » 27 feb 2019, 11:46
Zeker heb ik ervaring met een echte W126, deze heeft een 2 deurs carrosserie in coupe vorm, welke mijn voorkeur heeft.
Onder de motorkap staat een hoogstandje aan techniek, voor zijn tijd. Een aluminium motorblok met in v-vorm opgestelde cilinderbanken van elk 4 cilinders, wat het totaal op 8 brengt. Ik heb een late serie 1, wat betekent dat de mengselbereiding door een K-jetronic wordt verzorgt.
Deze V8, gekoppeld aan een automatische 4 versnellingsbak zorgt voor een ongekende rust in het interieur, door zijn zijdezachte loop en het enorme koppel word je telkens weer verrast van de trekkracht die wordt gegenereerd, en de rust waarin dat gebeurt.
Een echte W126 heeft voor mij een dergelijke machine in het vooronder.
De turbo diesel is inderdaad in de VS gelevert, niet vanwege de verfijnde motor, maar vanwege het relatief lage gebruik. Zodoende kon Mercedes het gemiddelde gebruik van het wagenpark naar een gunstiger waarde brengen, wat fiscaal aantrekkelijk was.
In Europa werd deze motor niet aangeboden, omdat hij niet verfijnd genoeg was voor deze klasse, volgens Mercedes.